Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygıları, çalgı eğitimi derslerindeki başarıları ve benlik saygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma 2008-2009 öğretim yılında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri n=66 ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Sınav Kaygı Envanteri, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Kişisel Bilgi Formu ve öğrencilerin çalgı eğitimi dersi sınavlarından aldıkları puanlar ile toplanmış, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve Mann Whitney U testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı düzeyi ile çalgı eğitimi başarısı ve sınav kaygısı düzeyi ile benlik saygısı düzeyi arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Benlik saygısı düzeyi ile çalgı eğitimi başarısı arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ayrıca, öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.
The aim of this study was to determine relation between test anxiety, self-esteem and success of instrument training courses for candidates of music teacher. This study was performed with grade three and four students n=66 attending Music Teaching Department, Ataturk Faculty of Education, Marmara University. Data of the study was collected using Test Anxiety Inventory, Rosenberg Self –Esteem Scale, Personal Information Form and grades obtained by students in examinations of instrument training course and resultant data was analyzed using Pearson’s Product Moment Coefficient and Mann Whitney U test. In this study, a significantly relation was found between test anxiety level of music teacher candidates and instrument training success as well as between test anxiety level and self-esteem. No significant difference was found between self-esteem and instrument training success. Moreover, it was also evaluated whether test anxiety levels of student differ based on various variables
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 3 |