Bu araştırmada, ortaöğretime giriş sınavları OKS-SBS ve PISA sonuçlarının değerlendirilmesi ve bu bağlamda Türkiye’de bireylere eğitimde ne derecede fırsat eşitliği sağlanabildiğinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla çalışmada, istatistikî veriler kullanılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma betimsel bir çalışmadır. Bu araştırmada kullanılan veriler, Türkiye İstatistik Kurumu, OECD ve Milli Eğitim Bakanlığının internet adreslerinden elde edilmiştir. Araştırmada bulgular ışığında ulaşılan bazı önemli sonuçlar şunlardır: 1 OKS-SBS ve PISA sonuçlarında Türkiye’de öğrenci performansının, cinsiyet ve bölgeler arasında önemli farklılıklar gösterdiği söylenebilir. 2 Eğitimöğretim kademesi yükseldikçe okullaşma oranı kızlar aleyhine azalmakta, kız öğrenciler, eğitim hakkından daha az yararlanmakta ve dolayısıyla eğitimde fırsat eşitliği tam manasıyla sağlanamamaktadır. 3 Türkiye’de öğrenci sayısı yıllar geçtikçe artmasına rağmen öğretmen ve derslik sayısı aynı oranda artmamaktadır. 4 Türkiye’de uygulanan merkezi sınavların OKS, SBS öğrencileri resmi okullar dışındaki kurumlara özel dersane, etüt merkezi vb. yönlendirdiği gözlenebilmektedir. 5 Sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel değişkenler öğrenciler arasında akademik başarı açısından anlamlı farklılık oluşturabilmektedir.
In this study, an evaluation of high school entrance exams OKS-SBS and PISA results an analysis of how much equal opportunity is provided to the individuals in Turkey are aimed. For this purpose, statistical data are used and interpreted in this study. It is a descriptive study. The data used were obtained from the web sites of Turkey Statistics Institute, the OECD and the Ministry of National Education Turkey. Some important conclusions reached in the light of the research findings are as follows: 1 It exposes that student performance in Turkey have significant differences between genders and regions in OKS-SBS and PISA results. 2 As the grades get higher, school enrollment rate decreases against females; the female students benefit less from their right to be educated; and consequently equal opportunities in education cannot be realized. 3 Although the number of students in Turkey increases over the years, the number of teachers and classrooms do not increase at the same rate. 4 It is observed that the central tests in Turkey like OKS, SBS push students to institutions other than public schools like private courses, study centers, etc.. . 5 Socio-economic and socio-cultural variables create a big difference in terms of academic success among students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 3 |