BibTex RIS Cite

The Analysis of Chıldren’s Attitude against the Envıronment in the Views of Various Variables

Year 2009, Volume: 10 Issue: 3, 37 - 48, 01.08.2009

Abstract

The purpose of that study is to introduce the attitudes of the children against the environment. The sampling of the study consists of the 353 preschool children of 60-72 months, attending the independent kindergartens affiliated to the Ministry of National Education and the nursery classes of the primary schools in Giresun city center. As the data collection tool, the “Environmental Reaction Inventory” consisting of 8 items had been used. For the interpreting of the findings of the research, “0.05 - significance level” had been taken as the basis. The analysis had been made by using the software “SPSS 15.0”. At the research it had been arrived to the conclusion that the attitudes of the preschool children against the environment do not differ as a result of the place they live, the education level of their parents, the income of the family, or the career of the parents p>0.05 but as a result of their gender p

References

  • Alp, E., Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutum Ve Bilgileri Üzerine Bir Çalışma. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. (s.110). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Arseven, A. D. (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık
  • Başal, H. A. (2005). Çocuklar İçin Uygulamalı Çevre Eğitimi, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 6. Baskı.
  • Castle, A, M. (1996). Children’ s Exposure to the Natural Environmental as Related to Their Environmental Attitudes, Master’s Thesis. Michagen State University Department of Family And Child Ecology, p. 15.
  • Erol, G. H, Gezer, K.(2006). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarına Çevreye ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. International Journal Of Environmental and Science Education, v l, n 1, p 65 – 77.
  • Hair, J. F., Rolph, E. Anderson, Ronald L. Tatham, William C. Black. (1998). Multivariate Data Alaysis (Fifth Edition). New Jersey: Prentice-Hall International Inc.
  • Haktanır, G.,Çabuk, B. (2000). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Çevre Algıları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara: s76-81.
  • Gökçe N., Kaya, E., Aktay S., Özden, M. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online. Sayı 3, 452-468.
  • İşyar, N. (1999). İlköğretim Öğrencilerinin Olumlu Çevresel Tutumlarının Yaş ve Sosyo-Ekonomik Düzeye Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Bursa.
  • Jinchul, J. (2004). Analysis Of The Factors And The Roles Of Hrd In Organizational Learning Styles As Identified By Key Informants At Selected Corporations In The Republic Of Korea. Yayınlanmamış doktora tezi. Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development
  • Karasar, N. (2002) . Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karmozyn, P., Scalise, B., Trostle, S. (1993). A Better Earth: Let it Begin With me Childhood Education, v69, p.225-230.
  • Kavruk, S. B.(2002). Türkiye’de Çevre Duyarlılığının Artırılmasında Çevre Eğitiminin Rolü ve Önemi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang, Sehee Hong. (1999). Sample Size in Factor Analysis. Psychological Methods, Vol.4. No. 1.84-99.
  • National Curriculum Council (1990). Curriculum Guidance: Environmental Education (York, NCC).
  • Palmer, J.A. (1995). Environmental Thinking In The Early Years: Understanding And Misunderstanding Of Concepts To Waste Management. Environmental Education Research. V:1(2), p.42.
  • Saraçoğlu, A.S., Kumral, O. (2007). Sınıf Öğretmenliği Son Sınıf ÖğrencilerininÖğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlik Algıları, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 27-29 Nisan 2007 Eskişehir, 354-359.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 23, Sayı 2. 99-110 .
  • Surbrook, A.N. (1997). Children’s Exposure To The Natural Environment And Their Environmental Attıtudes, Masters Thesis, Michagen State University Department of Family And Child Ecology.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu (İkinci Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tilbury, D. (1994). The Critical Learning Years For Environmental Education. In R. A. Wilson (Ed.), Environmental Education At The Early Childhood Level. Washington, DC: North American Association Education. for Environmental
  • Tuncer, G., Sungur, S., Tekkaya C., Ertepınar, H. (2004). Kırsal Ve Kentsel Alanlarda Yaşayan 6. Sınıf Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:26, s.167-175.
  • Uzun, N. (2005). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. (s.30-40). (26-28 Mayıs 2005). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yılmaz, O., Boone, W. & Andersen, H. O. (2004). Views Of Elementary And Middle School Turkish Students Toward Environmental İssues. International Journal of Science Education. V 26 n 12, p.1527-1546. http://www.cedgm.gov.tr/cevreatlasi/cevreegitimi.pdf adresinden 11 eylül 2007 tarihinde alınmıştır.

60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN ÇEVREYE KARŞI TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2009, Volume: 10 Issue: 3, 37 - 48, 01.08.2009

Abstract

Okul öncesi dönemdeki çocukların çevreye karşı tutumlarını ortaya koymak bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini, Giresun il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarına ve ilköğretim okullarının anasınıflarına devam eden 60-72 aylık 353 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, orijinal adı “Children’s Environmental Response Inventory” olan “Çevresel Tepki Envanteri” kullanılmıştır ve yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışması sonucunda 8 maddeden oluşan iki faktörlü bir ölçek formu elde edilmiştir. Araştırma bulgularının yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Analizler, SPSS 15.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada, çocukların çevreye karşı tutumlarının; yaşanılan yer, annenin öğrenim düzeyi, babanın öğrenim düzeyi, ailenin aylık geliri, annenin mesleği ve babanın mesleğine göre farklılaşmadığı p>0.05 , cinsiyete göre ise anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır p

References

  • Alp, E., Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutum Ve Bilgileri Üzerine Bir Çalışma. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı. (s.110). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Arseven, A. D. (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık
  • Başal, H. A. (2005). Çocuklar İçin Uygulamalı Çevre Eğitimi, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 6. Baskı.
  • Castle, A, M. (1996). Children’ s Exposure to the Natural Environmental as Related to Their Environmental Attitudes, Master’s Thesis. Michagen State University Department of Family And Child Ecology, p. 15.
  • Erol, G. H, Gezer, K.(2006). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarına Çevreye ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. International Journal Of Environmental and Science Education, v l, n 1, p 65 – 77.
  • Hair, J. F., Rolph, E. Anderson, Ronald L. Tatham, William C. Black. (1998). Multivariate Data Alaysis (Fifth Edition). New Jersey: Prentice-Hall International Inc.
  • Haktanır, G.,Çabuk, B. (2000). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Çevre Algıları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara: s76-81.
  • Gökçe N., Kaya, E., Aktay S., Özden, M. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. İlköğretim Online. Sayı 3, 452-468.
  • İşyar, N. (1999). İlköğretim Öğrencilerinin Olumlu Çevresel Tutumlarının Yaş ve Sosyo-Ekonomik Düzeye Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Bursa.
  • Jinchul, J. (2004). Analysis Of The Factors And The Roles Of Hrd In Organizational Learning Styles As Identified By Key Informants At Selected Corporations In The Republic Of Korea. Yayınlanmamış doktora tezi. Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development
  • Karasar, N. (2002) . Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karmozyn, P., Scalise, B., Trostle, S. (1993). A Better Earth: Let it Begin With me Childhood Education, v69, p.225-230.
  • Kavruk, S. B.(2002). Türkiye’de Çevre Duyarlılığının Artırılmasında Çevre Eğitiminin Rolü ve Önemi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang, Sehee Hong. (1999). Sample Size in Factor Analysis. Psychological Methods, Vol.4. No. 1.84-99.
  • National Curriculum Council (1990). Curriculum Guidance: Environmental Education (York, NCC).
  • Palmer, J.A. (1995). Environmental Thinking In The Early Years: Understanding And Misunderstanding Of Concepts To Waste Management. Environmental Education Research. V:1(2), p.42.
  • Saraçoğlu, A.S., Kumral, O. (2007). Sınıf Öğretmenliği Son Sınıf ÖğrencilerininÖğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlik Algıları, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 27-29 Nisan 2007 Eskişehir, 354-359.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 23, Sayı 2. 99-110 .
  • Surbrook, A.N. (1997). Children’s Exposure To The Natural Environment And Their Environmental Attıtudes, Masters Thesis, Michagen State University Department of Family And Child Ecology.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu (İkinci Baskı). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tilbury, D. (1994). The Critical Learning Years For Environmental Education. In R. A. Wilson (Ed.), Environmental Education At The Early Childhood Level. Washington, DC: North American Association Education. for Environmental
  • Tuncer, G., Sungur, S., Tekkaya C., Ertepınar, H. (2004). Kırsal Ve Kentsel Alanlarda Yaşayan 6. Sınıf Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:26, s.167-175.
  • Uzun, N. (2005). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. (s.30-40). (26-28 Mayıs 2005). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yılmaz, O., Boone, W. & Andersen, H. O. (2004). Views Of Elementary And Middle School Turkish Students Toward Environmental İssues. International Journal of Science Education. V 26 n 12, p.1527-1546. http://www.cedgm.gov.tr/cevreatlasi/cevreegitimi.pdf adresinden 11 eylül 2007 tarihinde alınmıştır.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Oğuz Serdar Kesicioğlu This is me

Fatma Alisinanoğlu This is me

Publication Date August 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Kesicioğlu, O. S., & Alisinanoğlu, F. (2009). The Analysis of Chıldren’s Attitude against the Envıronment in the Views of Various Variables. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 37-48.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124