BibTex RIS Cite

ARCS MOTİVASYON MODELİ UYARINCA TASARLANMIŞ EĞİTİM YAZILIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARISINA VE ÖĞRENMENİN KALICILIĞINA ETKİSİ

Year 2008, Volume: 9 Issue: 3, 101 - 112, 01.08.2008

Abstract

Bu çalışmada, ARCS Motivasyon Modeli tasarım ilkelerine dayalı yapılan öğretim ile geleneksel öğretimin öğrenci başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması yapılmıştır. Bu amaçla, Microsoft Excel’in “İstatistiksel Fonksiyonlar” konusu için ARCS Motivasyon Modelinin tasarım ilkelerine uygun öğretim yazılımı hazırlanmıştır. Deney ve kontrol grubuna öntest yapılarak grupların denkliği belirlenmiştir. Kontrol grubunda geleneksel yöntemle laboratuvar çalışması yaparak, deney grubunda hazırlanan öğretim yazılımı kullanarak öğretim yapılmıştır. Yapılan öğretim sonunda her iki guruba da sontest ve öğretim programını tamamladıktan iki hafta sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Bulunan veriler “t” testi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bulgular ARCS Motivasyon Modeline göre tasarlanmış eğitim yazılımıyla yapılan öğretimin, geleneksel yöntemle yapılan laboratuvar çalışmasına oranla akademik başarıyı daha fazla, anlamlı derecede artırdığını göstermektedir.

References

  • Alkan, C. (1986). Bilgisayarın Eğitimde Kullanılması. Eğitim ve Bilim, cilt:11, sayı:62, Ankara.
  • Alkan, C. (1988). Öğretme-Öğrenme Süreçleri İlkeler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt.21, sayı:1-2, Ankara.
  • Aşkar, P. (1991). Bilgisayar Destekli Öğretim Ortamı. Eğitimde Nitelik Geliştirme Bildiri Metinleri, Kültür Koleji, Ankara.
  • Bright, G.W. (1983). Explaining the Efficiency of Computer Assisted Instruction, AEDS Journal (EJ284239), 16(3), (pp. 144-152). İ. Bülbül, H. (1995). Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:33, Ankara.
  • Carey, L.M., Carey, S.O. & Pearson, L.C. (1991). Using Measures of Academic Motivation for Formative Evaluation of the Instructional Strategy. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL. K. http://www.nwrel.org/scpd/sirs/5/cu10.html adresinden alınmıştır. Assisted Instruction School in Provement Research Series (SIRS)
  • Dede, Y. (2002), ARCS Motivasyon Modeli Destekli Öge Gösterim Teorisi (Component Display Theory) Yaklaşımının Değişken Kavramının Öğretimine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Durbin, Ş. ve Evcimen, T.T. (1996). Yazılımda Kalite Yönetimi. Bilişim’96 Bildiriler, İstanbul.
  • Driscoll, M. (1993). Psychology of Learning for Instruction. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon
  • Fernandez, J. T. (1999). Attribution Theory and Keller s ARCS Model of Motivation. George Mason University.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keller, J.M. (1979). Motivation and Instructional Design: A Theoretical Perspective. Journal of Instructional Development, (pp. 26-34).
  • Keller, J.M. (1987b). The Systematic Process of Motivational Design. Performance & Instruction, 26(9),s.2.
  • Keller, J. M. (1999). Using the ARCS Motivational Process in Computer-Based Instruction and Distance Education, New Directions for Teaching and Learning, no:78.
  • Keller, J. M. and Kopp, T.W. (1987). An Application of the ARCS Model of Motivational Design. Instructional Theories in Actions. Lessons Illustrating Selected Theories and Models (pp.289-320), Hillsdale.
  • Keller, J. M. and Suzuki, K. (1988). Use of the ARCS Motivational Model in Courseware Design. Instructional Desins fo Microcomputer Courseware (pp.401-434).
  • Keser, H. (1991). Eğitimde Nitelik Geliştirmede Bilgisayar Destekli Öğretim ve Ders Yazılımlarının Rolü, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu, Eğitimde Nitelik Geliştirme Merkezi, İstanbul.
  • Kruse, K. The Magic Of Learner Motivation: The ARCS Model. http://www.e-learningguru.com/articles/art3_5.htm, (2005, Mart 13).
  • Means, T.B. and Jonassen, D.H. and Dwyer, F.M. (1997). Enhancing Relevance: Embedded ARCS Strategies Us Purpose. Educational Technology Research and Development, (pp. 5-17).
  • Mills, R.J. and Sorensen, N. (2004). An Implementation of the ARCS Model of Motivational Design. Kids College.
  • Naime-Diefenbach, B.N. (1991). Validation of Attention and Confidence As Independent Components of the ARCS Motivasyonal Model (Unpublished Doctoral Dissetation). Florida State University, Tallahassee.
  • Numanoğlu, M. (1990). Milli Eğitim Bakanlığı Bilgisayar Destekli Eğitim Projesi Bilgisayar Destekli Eğitim Yazılımlarında Bulunması Gereken Eğitsel Özellikler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Salı, J. B. (2002). Bilgisayar Destekli Öğretimde Güdülenme Kaynağı ve Yetkinlik Düzeyinin Öğrenci Başarı ve Tutumları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, , Eskişehir.
  • Scandura, J. M. (1983). Instructional Strategies Based on the Structural Learning Theory. In C.M. Reigeluth (Ed.). Instructional Design Theories and Models: An Overview of their Current Status, (pp. 383-437). Hillsdale.
  • Small, R. (1997). Motivation In Instructional Design. Information & Tchnology.
  • Song, S.H. (1998). The Effects of Motivationally Adaptive Computer Assisted Instruction Developed Through the ARCS Model, Doctoral Dissertation, Florida State University.
  • Song, S.H. & Keller, J.M. (1999). The ARCS Motivation Model for Developing Motivationally Adaptive Computer-Assisted Instruction. 21st Annual Proceedings of the 1999 National Convention of the Association for Educational Communications and Technology. Houston, TX.
  • Yalın, H.İ. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

The Effects of Educative Software, Based on the Arcs Motivation Model on Student's Academic Success and Permanence in Education

Year 2008, Volume: 9 Issue: 3, 101 - 112, 01.08.2008

Abstract

In this study, education based on ARCS Motivation Model design principles and traditional education were compared in terms of student success and the continuance of learning. To this end, an educative software suitable to the design principles of ARCS Motivation Model for Microsoft Excels' "statistical functions" theme was prepared.With a pretest of the experimental and control group, the equivalence of the groups were determined. In the control group the laboratory study was performed with the traditional method and in the experimental group ,education was given with the prepared educative software. At the end of the education, a final exam to both groups and a continuance exam after completion of the education program were performed. The findings after the analysis reflect, that the performed education, based on the according to ARCS Motivation Model designed software, compared to the laboratory study with traditional methods, relatively increases the grade of academic success much significantly

References

  • Alkan, C. (1986). Bilgisayarın Eğitimde Kullanılması. Eğitim ve Bilim, cilt:11, sayı:62, Ankara.
  • Alkan, C. (1988). Öğretme-Öğrenme Süreçleri İlkeler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt.21, sayı:1-2, Ankara.
  • Aşkar, P. (1991). Bilgisayar Destekli Öğretim Ortamı. Eğitimde Nitelik Geliştirme Bildiri Metinleri, Kültür Koleji, Ankara.
  • Bright, G.W. (1983). Explaining the Efficiency of Computer Assisted Instruction, AEDS Journal (EJ284239), 16(3), (pp. 144-152). İ. Bülbül, H. (1995). Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:33, Ankara.
  • Carey, L.M., Carey, S.O. & Pearson, L.C. (1991). Using Measures of Academic Motivation for Formative Evaluation of the Instructional Strategy. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL. K. http://www.nwrel.org/scpd/sirs/5/cu10.html adresinden alınmıştır. Assisted Instruction School in Provement Research Series (SIRS)
  • Dede, Y. (2002), ARCS Motivasyon Modeli Destekli Öge Gösterim Teorisi (Component Display Theory) Yaklaşımının Değişken Kavramının Öğretimine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Durbin, Ş. ve Evcimen, T.T. (1996). Yazılımda Kalite Yönetimi. Bilişim’96 Bildiriler, İstanbul.
  • Driscoll, M. (1993). Psychology of Learning for Instruction. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon
  • Fernandez, J. T. (1999). Attribution Theory and Keller s ARCS Model of Motivation. George Mason University.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keller, J.M. (1979). Motivation and Instructional Design: A Theoretical Perspective. Journal of Instructional Development, (pp. 26-34).
  • Keller, J.M. (1987b). The Systematic Process of Motivational Design. Performance & Instruction, 26(9),s.2.
  • Keller, J. M. (1999). Using the ARCS Motivational Process in Computer-Based Instruction and Distance Education, New Directions for Teaching and Learning, no:78.
  • Keller, J. M. and Kopp, T.W. (1987). An Application of the ARCS Model of Motivational Design. Instructional Theories in Actions. Lessons Illustrating Selected Theories and Models (pp.289-320), Hillsdale.
  • Keller, J. M. and Suzuki, K. (1988). Use of the ARCS Motivational Model in Courseware Design. Instructional Desins fo Microcomputer Courseware (pp.401-434).
  • Keser, H. (1991). Eğitimde Nitelik Geliştirmede Bilgisayar Destekli Öğretim ve Ders Yazılımlarının Rolü, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu, Eğitimde Nitelik Geliştirme Merkezi, İstanbul.
  • Kruse, K. The Magic Of Learner Motivation: The ARCS Model. http://www.e-learningguru.com/articles/art3_5.htm, (2005, Mart 13).
  • Means, T.B. and Jonassen, D.H. and Dwyer, F.M. (1997). Enhancing Relevance: Embedded ARCS Strategies Us Purpose. Educational Technology Research and Development, (pp. 5-17).
  • Mills, R.J. and Sorensen, N. (2004). An Implementation of the ARCS Model of Motivational Design. Kids College.
  • Naime-Diefenbach, B.N. (1991). Validation of Attention and Confidence As Independent Components of the ARCS Motivasyonal Model (Unpublished Doctoral Dissetation). Florida State University, Tallahassee.
  • Numanoğlu, M. (1990). Milli Eğitim Bakanlığı Bilgisayar Destekli Eğitim Projesi Bilgisayar Destekli Eğitim Yazılımlarında Bulunması Gereken Eğitsel Özellikler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Salı, J. B. (2002). Bilgisayar Destekli Öğretimde Güdülenme Kaynağı ve Yetkinlik Düzeyinin Öğrenci Başarı ve Tutumları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, , Eskişehir.
  • Scandura, J. M. (1983). Instructional Strategies Based on the Structural Learning Theory. In C.M. Reigeluth (Ed.). Instructional Design Theories and Models: An Overview of their Current Status, (pp. 383-437). Hillsdale.
  • Small, R. (1997). Motivation In Instructional Design. Information & Tchnology.
  • Song, S.H. (1998). The Effects of Motivationally Adaptive Computer Assisted Instruction Developed Through the ARCS Model, Doctoral Dissertation, Florida State University.
  • Song, S.H. & Keller, J.M. (1999). The ARCS Motivation Model for Developing Motivationally Adaptive Computer-Assisted Instruction. 21st Annual Proceedings of the 1999 National Convention of the Association for Educational Communications and Technology. Houston, TX.
  • Yalın, H.İ. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ümmü Çetin This is me

Ahmet Mahiroğlu This is me

Publication Date August 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Çetin, Ü., & Mahiroğlu, A. (2008). ARCS MOTİVASYON MODELİ UYARINCA TASARLANMIŞ EĞİTİM YAZILIMININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARISINA VE ÖĞRENMENİN KALICILIĞINA ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 101-112.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124