BibTex RIS Cite

MÜZE UZMANLARININ OKULLARIN EĞİTİM AMAÇLI MÜZE ZİYARETLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2008, Volume: 9 Issue: 2, 103 - 111, 01.05.2008

Abstract

Bu makalenin amacı okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerinin durumunu müze uzmanlarının görüşlerine dayalı olarak tartışmaktır. Çalışma için Ankara ve Ahlat’taki dört ayrı müzede müzelerin eğitimden sorunlu uzmanlarıyla yarı yapılandırılmış mülakat tekniğiyle görüşme yapılmıştır. Makalede önce müzelerin eğitimdeki yeri ve önemine dair literatüre dayalı açıklamalar yapılmıştır. Müze uzmanlarıyla yapılan görüşmelerden elde edilen verilere dayalı olarak okulların müze ziyaretlerindeki eksikler tespit edilmiş ve bu ziyaretlerin nasıl daha etkin kullanılabileceğine yönelik öneriler sunulmuştur.

References

  • Adams, C., and Millar, S., 1982. Museums and the use of evidence in history teaching. Teaching History. Number 34, pp. 3- 6.
  • Aktekin, S., 2003. İngiltere’de müzecilik, eğitim ve toplumsal katılım. Toplumsal Tarih. Mart, Sayı 111, ss.54-57.
  • Aktekin, S. 2004. The Inclusion of Local History in the Secondary History National Curriculum in Turkey: Problems and Potential, Unpublished EdD thesis, University of Nottingham: School of Education, Nottingham.
  • Anderson, C., and Moore, A., 1994. Making history happen outside the classroom. In: Bourdillon, H., (ed.), 1994.Teaching History. London and New York: Routledge, pp.196-208.
  • Aris, M., 1999. Resources for teacher-designed units: some general guidelines. In: Brooks, R., Aris, M., and Perry, I., 1999. The Effective Teaching of History. London: Longman, pp. 98-158.
  • Ata, B. 2002. Müzelerle ve Tarihî Mekânlarla Tarih Öğretimi: Tarih Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bardwell, S., and Meek, R., 1991. Learning about Museum Resources. Teaching History, October 91, pp.28-30.
  • Barrand, J., 1969. Museums and the Teaching of History. Teaching History, Volume I, pp.65- 71.
  • Barwell, J., 1990. Museums and Final History Report. Teaching History, October 1990, pp.25-29.
  • Cooper, C.P., and Latham, J., 1988. The pattern of educational visits in England. Leisure Studies, Volume 7, pp.255-266.
  • Crace, J., 2001. Playing to the gallery. The Guardian Education, 13 November, pp: 2-3.
  • Culpin, C., 1999. No puzzle, no learning: How to make your site visits rigorous, fascinating and indispensable. Teaching History, 97, pp.29-35.
  • Davies, I. 2001. Beyond the classroom: developing student teachers’ work with museums and historic sites. Teaching History, 105.pp.42-47.
  • Demircioğlu, I.H. 2007. History Teachers’ Attitudes towards Museum Visits: a Turkish Perspective. Teaching History, Volume 41, No: 3, pp.24-30.
  • Fairley, J.A., 1977. History Teaching through Museums. London: Longman.
  • Farmer, A., and Knight, P., 1995. Active History in Key Stages 3 and 4. London: David Fulton Publishers.
  • Haydn, T., Arthur, J., and Hunt, M., 2001. Learning to Teach History in the Secondary School. London: Routledge/Falmer.
  • Hein, G.E., 1998. Learning in the Museum. London: Routledge.
  • Hooper- Greenhill, E., (ed.) 1994. The Educational Role of the Museum. London: Routledge.
  • Hooper- Greenhill, E., (ed.) 1996. Improving Museum Learning. Nottingham: East Midlands Museum Service.
  • Jamieson, A., 1971. Practical History Teaching. London: Evans Brothers Limited.
  • Mainstone, M., and Bryant, M., 1972. The Use of Museums and Historical Sites. In: Burston, W.H., and Green, C.W., (ed.) 1972. Handbook for History Teachers. London: Methuen Educational Ltd., pp.163-172.
  • MEB. 2005. Sosyal Bilgiler 6.-7. Sınıf Programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. 2007. Tarih Dersi Öğretim Programı (9.sınıf). Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB.2008. İlköğretim 1-8. Sınıflar Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi ile Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Müze İle Eğitim.http://ttkb.meb.gov.tr/yenicalismalar/muze/muze-prmgr.pdf(22 Subat 2008).
  • Moffat, H., 1991. Museums and the National Curriculum. Museums Journal. Volume 91, Number 5, pp.32-37.
  • Paykoç, F. ve Baykal, S. 2000. Müze Pedagojisi: Kültür, iletişim ve Aktif Öğrenme Ortamı olarak müzelerin etkinliğine ilişkin bir çalışma. İçinde: Kızılyaprak, Z.A(ed.) Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar,Küreselleşme ve Yerelleşme, İstanbul: Tarih Vakfı yurt yayınları, ss.102–113
  • Robson, C.1999. Real World Research. Oxford:Blackwell
  • Slater, J. 1995. Teaching History in the New Europe. London. Cassell.
  • Yücel, D. 2005. İlham Perileri Tapınağı’ndan Müze’ye Zorunlu Yolculuk, Hürriyet Gösteri, Temmuz-Ağustos, Sayı 272, ss. 74–75.

Museum Experts’ Views on Schools’ Museum Visits for Educational Purpose

Year 2008, Volume: 9 Issue: 2, 103 - 111, 01.05.2008

Abstract

This research aims to explore the place of museum visits for educational purposes in Turkey. During the research 4 experts from four different museums in two different cities, Ankara and Ahlat, were interviewed. In the first part of the article a general description of the benefit of museum visits is introduced by using relevant literature. On the basis of the research evidence, the shortcomings of the current practice of schools’ museum visits are identified and possible strategies for the better usage of museum visits for schools are suggested

References

  • Adams, C., and Millar, S., 1982. Museums and the use of evidence in history teaching. Teaching History. Number 34, pp. 3- 6.
  • Aktekin, S., 2003. İngiltere’de müzecilik, eğitim ve toplumsal katılım. Toplumsal Tarih. Mart, Sayı 111, ss.54-57.
  • Aktekin, S. 2004. The Inclusion of Local History in the Secondary History National Curriculum in Turkey: Problems and Potential, Unpublished EdD thesis, University of Nottingham: School of Education, Nottingham.
  • Anderson, C., and Moore, A., 1994. Making history happen outside the classroom. In: Bourdillon, H., (ed.), 1994.Teaching History. London and New York: Routledge, pp.196-208.
  • Aris, M., 1999. Resources for teacher-designed units: some general guidelines. In: Brooks, R., Aris, M., and Perry, I., 1999. The Effective Teaching of History. London: Longman, pp. 98-158.
  • Ata, B. 2002. Müzelerle ve Tarihî Mekânlarla Tarih Öğretimi: Tarih Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bardwell, S., and Meek, R., 1991. Learning about Museum Resources. Teaching History, October 91, pp.28-30.
  • Barrand, J., 1969. Museums and the Teaching of History. Teaching History, Volume I, pp.65- 71.
  • Barwell, J., 1990. Museums and Final History Report. Teaching History, October 1990, pp.25-29.
  • Cooper, C.P., and Latham, J., 1988. The pattern of educational visits in England. Leisure Studies, Volume 7, pp.255-266.
  • Crace, J., 2001. Playing to the gallery. The Guardian Education, 13 November, pp: 2-3.
  • Culpin, C., 1999. No puzzle, no learning: How to make your site visits rigorous, fascinating and indispensable. Teaching History, 97, pp.29-35.
  • Davies, I. 2001. Beyond the classroom: developing student teachers’ work with museums and historic sites. Teaching History, 105.pp.42-47.
  • Demircioğlu, I.H. 2007. History Teachers’ Attitudes towards Museum Visits: a Turkish Perspective. Teaching History, Volume 41, No: 3, pp.24-30.
  • Fairley, J.A., 1977. History Teaching through Museums. London: Longman.
  • Farmer, A., and Knight, P., 1995. Active History in Key Stages 3 and 4. London: David Fulton Publishers.
  • Haydn, T., Arthur, J., and Hunt, M., 2001. Learning to Teach History in the Secondary School. London: Routledge/Falmer.
  • Hein, G.E., 1998. Learning in the Museum. London: Routledge.
  • Hooper- Greenhill, E., (ed.) 1994. The Educational Role of the Museum. London: Routledge.
  • Hooper- Greenhill, E., (ed.) 1996. Improving Museum Learning. Nottingham: East Midlands Museum Service.
  • Jamieson, A., 1971. Practical History Teaching. London: Evans Brothers Limited.
  • Mainstone, M., and Bryant, M., 1972. The Use of Museums and Historical Sites. In: Burston, W.H., and Green, C.W., (ed.) 1972. Handbook for History Teachers. London: Methuen Educational Ltd., pp.163-172.
  • MEB. 2005. Sosyal Bilgiler 6.-7. Sınıf Programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. 2007. Tarih Dersi Öğretim Programı (9.sınıf). Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB.2008. İlköğretim 1-8. Sınıflar Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi ile Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Müze İle Eğitim.http://ttkb.meb.gov.tr/yenicalismalar/muze/muze-prmgr.pdf(22 Subat 2008).
  • Moffat, H., 1991. Museums and the National Curriculum. Museums Journal. Volume 91, Number 5, pp.32-37.
  • Paykoç, F. ve Baykal, S. 2000. Müze Pedagojisi: Kültür, iletişim ve Aktif Öğrenme Ortamı olarak müzelerin etkinliğine ilişkin bir çalışma. İçinde: Kızılyaprak, Z.A(ed.) Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar,Küreselleşme ve Yerelleşme, İstanbul: Tarih Vakfı yurt yayınları, ss.102–113
  • Robson, C.1999. Real World Research. Oxford:Blackwell
  • Slater, J. 1995. Teaching History in the New Europe. London. Cassell.
  • Yücel, D. 2005. İlham Perileri Tapınağı’ndan Müze’ye Zorunlu Yolculuk, Hürriyet Gösteri, Temmuz-Ağustos, Sayı 272, ss. 74–75.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Semih Aktekin This is me

Publication Date May 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Aktekin, S. (2008). MÜZE UZMANLARININ OKULLARIN EĞİTİM AMAÇLI MÜZE ZİYARETLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 103-111.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124