It is known that accurate and conscious first aid practices at the time of accidents are of vital importance in preventing loss of life. Accordingly, the aim of this research is to determine the first aid knowledge levels of the primary school teacher candidates and to reveal the mistakes that the primary school teacher candidates know correctly in the first aid practices. Descriptive survey model from quantitative research patterns, was used in the study. The accessible universe of the research is the primary school teacher candidates studying in the department of classroom education of a university in Central Anatolian Region. To represent this universe, 250 primary school teacher candidates formed the sample of the research within the context of an easily accessible case study. The data of the research were collected by the personal information form prepared by the researchers and the First Aid Knowledge Test developed by Deniz Öztürk (2018). Statistical package program was used in the analysis of research data. Percentage, standard deviation and arithmetic mean values as descriptive statistics in data analysis; Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests, which are non-parametric tests, were used to analyze the differentiation of data. Bonferroni correction was applied to control Type 1 errors in the analysis of the data. It was concluded that the basic first aid knowledge levels of the primary school teacher candidates who participated in the research were at a medium level In addition, the average scores of the primary school teachers who see the first aid knowledge level are higher than those who do not see themselves as sufficient, and the average scores of those who see the first aid knowledge level partially enough are higher than those who do not consider themselves sufficient.
Kaza anlarındaki doğru ve bilinçli ilkyardım uygulamalarının, can kayıplarının önüne geçilmesi noktasında hayati öneme sahip olduğu bilinmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının ilkyardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve sınıf öğretmeni adaylarının ilkyardım uygulamalarında doğru bildikleri yanlışların açığa çıkarılmasıdır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın ulaşılabilir evrenini, İç Anadolu Bölgesindeki bir üniversitenin sınıf eğitimi ana bilim dalında öğrenim gören sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Bu evreni temsil etmek amacıyla 250 sınıf öğretmeni adayı kolay ulaşılabilir durum örneklemi kapsamında araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Deniz Öztürk (2018) tarafından geliştirilen İlkyardım Bilgi Testi ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde istatistik paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler olarak yüzde, standart sapma ve aritmetik ortalama değerleri; verilerin farklılaşmasının incelenmesinde ise non-parametrik testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tip 1 hataları kontrol altına almak amacıyla Bonferroni düzeltmesi uygulanmıştır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmeni adaylarının temel ilkyardım bilgi düzeylerinin orta seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ilk yardım bilgi düzeyini yeterli gören öğretmen adaylarının puan ortalamaları, kendisini yeterli görmeyenlere göre, ilkyardım bilgi düzeyini kısmen yeterli görenlerin puan ortalamaları ise kendisini yeterli görmeyenlere göre anlamlı derecede daha yüksek çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 1 |