Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinde genel erteleme davranışının kişilik özellikleri ile ilişkisini belirlemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Van ilindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 2103 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise belirtilen eğitim kurumlarında görev yapan 352 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Örneklem grubunun belirlenmesinde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri, “Genel Erteleme Ölçeği”, “Beş Faktör Kişilik Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler, Parametrik Fark Testleri (t testi ve ANOVA) ve Pearson Çift Yönlü Korelâsyon analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda okul yöneticilerinin düşük düzeyde erteleme davranışı sergiledikleri ve genel erteleme davranışlarının cinsiyet, unvan, öğrenim durumu, mesleki kıdem, yöneticilik kıdemi, branş, yaş ve çalıştığı okul türüne göre farklılaşmadığı, medeni durum değişkenine göre ise faklılaştığı görülmüştür. Bekâr okul yöneticilerinin evli okul yöneticilerinden daha ertelemeci oldukları tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin genel erteleme davranışları ile yumuşak başlılık, dışadönüklük, gelişime açıklık ve sorumluluk kişilik özelikleri arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki, nevrotik kişilik özeliği ile arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre yumuşak başlı, dışadönük, gelişime açık ve sorumluluk sahibi okul yöneticileri daha az erteleme davranışı göstermektedirler. Duygusal olarak tutarsız (nevrotik) okul yöneticileri ise daha fazla erteleme davranışı göstermektedirler.
The aim of this study is to determine the relationship between general procrastination behavior and personality traits in school administrators. Relational scanning model was used in the research. The universe of the study consists of 2103 school administrators working in primary, secondary and high schools in Van in the 2016-2017 academic year. The sample of the study consists of 352 school administrators working in the specified educational institutions. The simple random sampling method was used to determine the sample group. Research data were obtained by using the "General Procrastination Scale", "Five Factor Personality Scale" and "Personal Information Form". Descriptive analyzes, Parametric Difference Tests (t test and ANOVA) and Pearson Two-Way Correlation Analysis were used in the analysis of the data. As a result of the analysis, it was seen that school administrators exhibited low level of procrastination behavior and their general procrastination behaviors did not differ according to gender, title, educational status, professional seniority, seniority in management, branch, age and school type they work in, but differed according to the marital status variable. It has been determined that single school administrators are more procrastinatory than married school administrators. A moderately significant negative correlation was found between school administrators' general procrastination behaviors and personality traits of mildness, extraversion, openness to development, and responsibility, and a moderately positive correlation with neurotic personality trait. According to the findings of the study, school administrators who are mild-headed, extroverted, open to development and responsible show less procrastination. Emotionally inconsistent (neurotic) school administrators show more procrastination behavior.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 3 |