Origami zamanla matematik eğitiminde farklı yaş ve becerilerdeki öğrenciler için kullanılan bir öğretim aracı haline gelmiştir. Origami temelli matematik derslerinin başarıya ulaşabilmesi bu derslerin etkili bir şekilde planlanması gerekmektedir. Origami temelli matematik dersleri için hazırlanan planlar ne kadar önemli olsa da alanyazında bu ders planlarını değerlendirebilmek için hazırlanmış bir ölçme aracı olmadığı görülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışma ile origami temelli matematik ders planlarını değerlendirmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir rubrik geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada, detaylı bir alanyazın incelemesi ve uzman görüşleri sonrasında son hali verilen 11 maddeden ve 3 dereceden (zayıf, orta ve iyi) oluşan origami temelli matematik ders planı değerlendirme rubriğinin geçerlik ve güvenirlik kanıtları sunulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonuçları rubriğin tek faktörlü yapıda olduğunu göstermiştir. Ayrıca, faktör yük ve ortak varyans değerleri incelendiğinde tüm maddelerin rubrik için uygun olduğu görülmüştür. Güvenirlik kanıtı sağlamak adına hesaplanan Cronbach Alfa, Pearson Korelasyon ve Cohen’s Kappa değerleri de rubriğin iç tutarlılığının yüksek olduğunu ve ayrıca farklı kodlayıcılar tarafından değerlendirildiğinde de benzer sonuçlar verdiğini göstermiştir. Bu sebeplerle, geliştirilen rubriğin öğretmen ve öğretmen adaylarının hazırladıkları origami temelli matematik ders planlarını değerlendirme amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Origami became an instructional tool in mathematics education that can be used for students in various ages and abilities. Developing effective lesson plans is one of the prerequisites of successful origami based mathematics lessons. However, there was no rubric in the available literature developed to evaluate the effectiveness of origami based mathematics lesson plans. In this study, it is aimed to present validity and reliability evidences for a rubric to be used to evaluate origami based mathematics lesson plans. The rubric items were developed after a detailed literature review and getting two experts’ opinions. Exploratory factor analysis results indicated that the rubric has one dimension, and all the items in the rubric has satisfactory item factor loadings and communalities. Furthermore, Cronbach Alpha, Pearson R and Cohen’s Kappa values were calculated in order to present reliability evidences. Calculated values indicated that the rubric has high internal consistency and there is a high degree of agreement between two coders who coded the same lesson plans independently. Validity and reliability analyses showed that origami based mathematics lesson plan evaluation rubric is a valid and reliable scale that can be used to evaluate the origami based lesson plans that are developed by teachers or teacher candidates.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: Özel Sayı |