Bu çalışmanın amacı TIMSS 2015 uluslararası sınavında 224 adet, TIMSS 2019’da ise 259 adet olmak üzere toplam 483 adet 8. sınıf matematik sorusunun Türkiye’de kız ve erkek öğrenciler arasında madde yanlılığına sahip olup olmadıklarını tespit etmek, varsa madde yanlılığı içeren soruların TIMSS kavramsal çerçevesi açısından ayrıntılı incelemelerini gerçekleştirmektir. Çalışmanın örneklemini TIMSS 2015’de 3,058 (nkız=1,577, nerkek=1,481) ve TIMSS 2019’da 2,022 (nkız=1,027, nerkek=995) olmak üzere toplam 5,080 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi için öncelikle iki sınavda kullanılan matematik kitapçıkları için Doğrulayıcı Faktör Analizi gerçekleştirildikten sonra, Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) için özel bir yöntem olan SIBTEST prosedürü kullanılmıştır. Sonuç olarak, TIMSS 2015’de toplam 224 matematik sorusunun 25’inin, TIMSS 2019’da ise, 259 matematik sorusunun 15’inin madde yanlılığına sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu soruların cinsiyetlere göre ve nihayetinde de TIMSS kavramsal çerçevesinde yer alan içerik ve bilişsel alanlara göre dağılımları sunulmuştur. Bulgular alan yazın doğrultusunda tartışılmış ve buna bağlı öneriler de sunulmuştur.
Madde yanlılığı Cinsiyet Eşitliği Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) analizi SIBTEST prosedürü Matematik eğitimi TIMSS
The aim of this study is to determine whether 8th grade mathematics questions in TIMSS international assessment (f=483), 224 in the TIMSS 2015 and 259 in the TIMSS 2019, have item bias between male and female students in Turkey, and if any, to carry out detailed investigations based on TIMSS conceptual framework. The sample of the study consists of a total of 5,080 students, including 3,058 8th graders (ngirls= 1,577, nboys= 1,481) in TIMSS 2015, and 2,022 8th graders (ngirls= 1,027, nboys= 995) in TIMSS 2019. After the Confirmatory Factor Analysis was performed for the mathematics booklets used in two assessments as a prerequisite for the analysis of the data, questions indicating bias were determined using the SIBTEST procedure, which is a special analysis method for the Differential Item Functioning (DIF) statistical technique. As a result of the analysis, it was concluded that 25 out of 224 mathematics questions in TIMSS 2015 and 15 out of 259 mathematics questions in TIMSS 2019 exam had item bias based on genders. The distribution of these biased questions by gender and finally by content and cognitive domains within the TIMSS conceptual framework is presented. The findings were discussed in line with the literature and relevant suggestions were also provided.
Item bias Gender equity Differential Item Functioning (DIF) analysis SIBTEST procedure Mathematics education TIMSS
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: Özel Sayı |