Dünya, insan hayatını kolaylaştıran, yönlendiren hatta yeniden şekillendiren teknolojik yeniliklere ev sahipliği yapmaktadır. Bu yeniliklerden biri de hiç şüphesiz medyadır. Her yaştan gruba hitap eden medyanın bireyler tarafından iyi algılanması ise toplumlarda medya okuryazarlığını gerekli kılmaktadır. Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının medya okuryazarlığına dair düşüncelerini ortaya koymaktır. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören Sosyal Bilgiler Programı 1. 2. 3. ve 4. sınıflardan 30 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun seçiminde amaçlı örneklem yöntemlerinden olan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yönteminden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından hazırlanan 9 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu literatür taraması yapılarak hazırlanmış olup ilk önce 30 soruluk bir havuz oluşturulmuştur. Hazırlanan sorular alan uzmanları tarafından gerekli incelemelere tabii olduktan sonra kapsam geçerliği göz önünde bulundurularak 9 soruya düşürülmüş ve mevcut görüşme formu elde edilmiştir. Görüşme formu öğretmen adaylarına online ortamda sunulmuş olup elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının özellikle elektronik medya türünü daha fazla kullandıkları, medya okuryazarlık düzeylerinin elde edilen veriler ve medyanın işlevlerine yükledikleri anlam göz önüne alındığında düşük düzeyde olmadığı, çalışmaya katılan öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun eğitim öğretim faaliyetlerinde medya türlerinden yararlanılması gerektiği kanaatinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
The world hosts technological innovations that facilitate, direct an deven reshape human life. One of these innovations is undoubtedly the media. The fact that the media appealing to groups of all ages is well perceived by individuals necessitates media literacy in societies. The aim of this research is to reveal the thoughts of social studies teacher candidates about media literacy. This study was carried out in the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 30 teacher candidates from the 1 st, 2nd, 3rd and 4th grades of the Social Studies Program of Kahramanmaraş Sütçü İmam University Faculty of Education in the spring term of the 2020-2021 academic year. In the selection of the study group of the research, the easily accessible case sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, was used. The obtained data were collected through a semi- structured interview form consinsting of 9 openended questions prepared by the researcher. The semi- structured interview form was prepared by reviewing the literature, and firs a pool of 30 questions was created. After the prepared questions were subject to the necessary examinations by the field experts, they were reduced to 9 questions considering the content validity and the current interview form was obtained. The interview form was presented to the teacher candidates online and content analysis was used to analyze the obtained data.
As a result of the research, teacher candidates especially use electronical media, their media literacy lewels are not low considering the data obtained and the meaning they attribute to the functions of the media, that not only teacher but also individuals from all ages in the society shoult be made aware of media literacy, and that the majority of teacher candidates participating in the study are in educational activities. It has been concluded that they believe that media types should be used.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 2 |