Haritalar, insanların ülke ve dünya üzerindeki birçok özelliği somut olarak algılamalarını sağlayan araçlardır. Bu aracın kullanılmasında ortaya çıkan beceriye harita okuryazarlığı denilmektedir. Harita okuryazarlığı öğretim programlarında öğrencilere kazandırılması gereken bir beceridir. Sosyal bilgiler dersi becerilerinden biri olan harita okuryazarlığı, ilkokul 4. sınıfta yer alan “İnsanlar Yerler ve Çevreler” öğrenme alanı içinde yer almaktadır. Bu becerinin öğrencilere kazandırılmasında sorumluluk sınıf öğretmenlerine düşmektedir. Harita okuryazarlığı becerisinin öğrencilere kazandırılması için sınıf öğretmenlerinin bu beceriye ne kadar sahip olduğunun belirlenmesinin önemli olduğu düşünülmüştür. Bunun için hem betimsel hem de nedensel tarama modeli benimsenen bu araştırmada, Türkiye genelinde görev yapan sınıf öğretmenleri evreninden tesadüfi ve gönüllülük esasına göre belirlenen 567 sınıf öğretmeni çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Ölçek yardımıyla toplanan verilerin analizinde parametrik ve nonparametrik testler işe koşulmuştur. Araştırma sonucuna göre; sınıf öğretmenlerinin harita okuryazarlık düzeyleri yüksektir. Sınıf öğretmenlerinin harita okuryazarlık düzeylerinin cinsiyete ve öğrenim sorumluluğunun üstlenildiği sınıf düzeyine göre değişmediği, kıdemlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. 1-5 yıl kıdeme sahip olan yeni mezun sınıf öğretmenlerinde harita okuryazarlık düzeylerinin anlamlı düzeyde daha yüksek olduğunu anlaşılmaktadır.
Maps are tools that enable people to concretely perceive many features of the country and the world. The skill that emerges in the use of this tool is called map literacy. Map literacy is a skill that should be taught to students in curriculum. Map literacy, one of the social studies course skills, is included in the "People, Places and Environments" learning area in the 4th grade of primary school. The responsibility for teaching this skill to students falls on classroom teachers. It is thought that it is important to determine how much classroom teachers have this skill in order to provide students with map literacy skills. In this research, in which both descriptive and causal scanning models were adopted, 567 classroom teachers selected randomly and on a voluntary basis from the universe of classroom teachers working throughout Turkey constituted the sample of the study. Parametric and nonparametric tests were used in the analysis of the data collected with the help of the scale. According to the research results; Map literacy levels of classroom teachers are high. It was determined that the map literacy levels of classroom teachers did not vary according to gender and the grade level in which the responsibility for education was undertaken, but showed significant differences according to their seniority. It is understood that the map literacy levels of newly graduated classroom teachers with 1-5 years of experience are significantly higher.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 5, 2023 |
Publication Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |