In this study, it has been aimed to examine the relationship between resilience, empathic tendencies and self-efficacy of adolescent students exposed to violence and the differences of this relationship according to demographic and academic characteristics. The sample of the study consists of 405 high school students, in the city center of Kahramanmaraş. In the study, data has been collected by using Child and Youth Resilience Scale (CYRS), Empathic Tendency Scale, Children's Self-Efficacy Scale and demographic information form. Analysis of the research has been made using the SPSS 26.0 program. According to the results of the correlation analysis, there is a positive, moderate and significant relationship between the resilience of adolescent students exposed to violence and their empathic tendencies (r=0.509), and a positive, moderate and significant relationship between their psychological resilience and self-efficacy (r=0.539) A positive, moderate and significant relationship (r=0.417) has been found between their empathic tendencies and self-efficacy. According to the results of the multiple regression analysis, the scores obtained from the empathic disposition and self-efficacy scales significantly predict the total score of the resilience scale (R=.62, R2=.39; F(2.40)=126.603, p<.05). This finding shows that empathic disposition and self-efficacy together explain approximately 39% of the variance in the total score of resilience. In addition, between psychological resilience and parental union, last year's end-of-year grade point average and unexcused absence; between empathic disposition and gender; A significant difference was found between self-efficacy and last year's end-of-year grade point average.
Bu araştırmada şiddete maruz kalan ergen öğrencilerin psikolojik sağlamlık, empatik eğilimleri ve öz yeterlikleri arasındaki ilişki ve bu ilişkinin demografik ve akademik özelliklere göre farklılıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Kahramanmaraş il merkezinde toplam 405 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (ÇGPS), Empatik Eğilim Ölçeği, Çocuklar İçin Öz-yeterlik Ölçeği ve demografik bilgi formu kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın analizi SPSS 26.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Korelasyon analiz sonuçlarına göre şiddete maruz kalan ergen öğrencilerin psikolojik sağlamlığı ile empatik eğilimleri arasında pozitif yönlü, orta düzey ve anlamlı bir ilişki (r=0,509), psikolojik sağlamlıkları ile öz yeterlikleri arasında pozitif yönlü, orta düzey ve anlamlı bir ilişki (r=0,536) ve empatik eğilimleri ile öz-yeterlikleri arasında pozitif yönlü, orta düzey ve anlamlı bir ilişki (r=0,417) bulunmuştur. Çoklu regresyon analizin sonuçlarına göre empatik eğilim ve öz yeterlik ölçeklerinden alınan puanlar, psikolojik sağlamlık ölçeğinin toplam puanını anlamlı bir şekilde yordamaktadır (R=.62, R2=.39; F(2.40)=126.603, p<.05). Elde edilen bu bulgu empatik eğilim ile öz yeterlik birlikte psikolojik sağlamlık toplam puanına ilişkin varyansın yaklaşık % 39’unu açıkladığını göstermektedir. Ayrıca psikolojik sağlamlık ile anne baba birlikteliği, geçen seneki yıl sonu not ortalaması ve mazeretsiz devamsızlık arasında; empatik eğilim ile cinsiyet arasında; öz-yeterlik ile geçen seneki yıl sonu not ortalaması arasında anlamlı farklılık bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 2 |