This research was carried out within the scope of the Erasmus+ KA101 project carried out in a secondary school, in order to examine the 21st century skills that teachers experienced with the courses they participated in abroad and to determine the contributions of these courses to the advancement of teachers. The research was conducted with qualitative method and holistic single case design. The study group consists of six teachers, two male and four female, who attended two courses abroad. The data was obtained through a semi-structured interview form and participant diaries and analyzed through descriptive analysis, content analysis and document analysis. According to the findings of the research, teachers experienced skills in social, emotional, cognitive, language, technological, pedagogical and technical fields through these attended courses. Furthermore, these have advantages over national in-service training: in terms of teacher motivation, education in multicultural classes, educational content, and human and material resources. The study concluded that the courses abroad attended by teachers mean much more than participating in an in-service training activity, that the courses taken abroad have a very positive impact on the personal and professional development of teachers, and that the courses attended through Erasmus+ projects are an important component of teacher training. Suggestions have been made to encourage teachers to carry out Erasmus+ projects, to participate in different courses abroad, and to conduct research on the subject with large samples and different methods.
2020-1-TR01-KA101-091154
Bu araştırma bir ortaokulda yürütülen Erasmus+ KA101 projesi kapsamında öğretmenlerin dahil olduğu yurt dışı kurslarla deneyimledikleri 21. yüzyıl becerilerini incelemek ve yurt dışı kursların öğretmelerin gelişimlerine sağladığı katkıları belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel yöntemle ve bütüncül tekli durum deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu yurt dışında iki kursa katılan, iki erkek, dört kadın toplam altı öğretmen oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ve katılımcı günlükleriyle elde edilmiş, betimsel analiz, içerik analizi, doküman analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenler katıldıkları yurtdışı kurslarla sosyal, duygusal, bilişsel, dil, teknolojik, pedagojik, teknik alanlarda beceriler deneyimlemiştir. Yurt dışı kursların ulusal hizmetiçi eğitimlere göre öğretmen motivasyonu, çokkültürlü sınıflarda eğitim görme, eğitim içeriği, insan ve malzeme kaynakları bakımından üstün yanları bulunmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin katıldıkları yurt dışı kursların bir hizmetiçi eğitim faaliyetine katılmaktan çok daha fazlasını ifade ettiği, öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerini oldukça olumlu etkilediği ve Erasmus+ projeleriyle dahil olunan eğitimlerin öğretmen eğitiminin önemli bir bileşeni olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin Erasmus+ projeleri yürütebilmelerinin, yurt dışında farklı kurslara katılabilmelerinin çeşitli yollarla teşvik edilmesi, konuya ilişkin büyük örneklemlerle ve farklı yöntemlerle araştırmalar yürütülmesi önerilerinde bulunulmuştur.
Avrupa Birliği, Türkiye Ulusal Ajansı
2020-1-TR01-KA101-091154
Yazar desteklerinden dolayı Avrupa Birliğine ve Türkiye Ulusal Ajansına teşekkürlerini sunar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 2020-1-TR01-KA101-091154 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | November 18, 2023 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 3 |