This research aims to develop quality assurance standards for the field of internationalization and cooperation for graduate teacher training programs, as there are no accreditation activities for graduate programs in Türkiye. Based on qualitative research method, this study used document analysis and Delphi technique to collect research data. By using document analysis, the undergraduate and graduate standards of 23 accreditation organizations from 12 countries were examined. The obtained data were analyzed by content analysis method. As a result of these reviews, graduate accreditation standards have been developed for graduate programs in teacher education in Türkiye. A total of 47 participants were involved in the study. 19 academicians, 6 research assistants, 12 teachers in Ph.D. programs and 10 graduate students participated in the study. The prepared standards were presented to the research participants for evaluation with the Delphi technique and the standards were revised in line with the feedback from the participants. Within the scope of the internationalization and cooperation standard field, 10 sub-standards, 15 indicators and 51 evidence have been identified.
Quality assurance Teacher education programs Graduate accreditation standards Internationalization and cooperation Turkey.
Bu araştırma, Türkiye'de lisansüstü programların akreditasyon faaliyeti olmadığı için, lisansüstü öğretmen yetiştirme programlarına yönelik uluslararasılaşma ve iş birliği standart alanı kalite güvence standartlarının geliştirmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemini temel alan bu çalışmada, araştırma verilerinin toplanmasında doküman analizi ve Delphi tekniği kullanılmıştır. Doküman analizi kullanılarak 12 ülkeden 23 akreditasyon kuruluşunun lisans ve lisansüstü standartları incelenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu incelemeler sonucunda Türkiye'deki lisansüstü öğretmen yetiştirme programları için lisansüstü akreditasyon standartları geliştirilmiştir. Araştırmaya toplam 47 katılımcı katıldı. 19 akademisyen, 6 araştırma görevlisi, 12 doktora öğrencisi. Çalışmaya 10 yüksek lisans öğrencisi katılmıştır. Hazırlanan standartlar Delphi tekniği ile araştırma katılımcılarının değerlendirmesine sunulmuş ve onlardan gelen geri bildirimler doğrultusunda standartlar revize edilmiştir. Uluslararasılaşma ve işbirliği standart alanı kapsamında 10 alt standart, alt standartlara bağlı 15 gösterge ve 51 kanıt belirlenmiştir.
Kalite güvencesi Öğretmen eğitimi programları Lisansüstü akreditasyon standartları Uluslararasılaşma ve işbirliği Türkiye.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Quality Assurance in Higher Education |
Journal Section | İnceleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | February 8, 2024 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 3 |