Bu çalışma resmi devlet okullarında farklı kademelerde görev yapan öğretmenlerin mesleki adanmışlık düzeyleri, örgütsel mutluluk seviyeleri ve bu kavramların çeşitli değişkenler açısından nasıl farklılaştığını araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmada 401 öğretmenden çevrimiçi ve yüz yüze ölçek formları aracılığıyla elde edilen yanıtlar IBM SPSS 24.0 ve AMOS 24.0 paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Bu kapsamda ortalama ve standart sapma değerleri incelenmiş, betimsel istatistikler, doğrulayıcı faktör analizleri, güvenilirlik ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Veri seti normal dağılım göstermediği için Spearman rho katsayısı dikkate alınarak parametrik olmayan testlerden Kolmogorov-Smirnov Testi, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-Wallis Test’leri kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmenlerin yüksek düzeyde mesleki adanmışlık ve örgütsel mutluluk algısına sahip olduğu görülmüştür. Cinsiyet, okul türü, öğrenim durumu ve görev süresi değişkenlerinde mesleki adanmışlık ve örgütsel mutluluk düzeylerinde anlamlı bir farklılık gözlenmemekle birlikte, kıdem açısından adanmışlık düzeyinde genç öğretmenler lehine bir farklılık gözlenmiştir.
This study aims to investigate the levels of professional commitment and organizational happiness among teachers working at different levels in public schools, as well as how these concepts vary based on various demographic variables. The research data were collected from 401 teachers through both online and face-to-face scale forms and analyzed using IBM SPSS 24.0 and AMOS 24.0 software packages. In this context, mean and standard deviation values were examined, and descriptive statistics, confirmatory factor analyses, reliability, and correlation analyses were conducted. Since the dataset did not exhibit a normal distribution, non-parametric tests such as the Kolmogorov-Smirnov Test, Mann-Whitney U Test, and Kruskal-Wallis Test were applied, taking the Spearman's rho coefficient into account. The results of the study indicated that teachers demonstrated high levels of professional commitment and organizational happiness. While no significant differences were found in professional commitment and organizational happiness levels based on gender, school type, educational background, and length of service, a significant difference in commitment levels was observed in favor of younger teachers when considering professional seniority.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | November 16, 2024 |
Acceptance Date | May 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 3 |