Bu araştırma, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) 2024 öğretim programlarında benimsenen ölçme ve değerlendirme yaklaşımını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, ölçme ve değerlendirme ilkelerinin öğretim programlarına nasıl entegre edildiği, programlar arasındaki kavramsal tutarlılık ve öğrenme kanıtlarının kullanımı analiz edilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yönteminin kullanıldığı çalışmada, MEB tarafından yayımlanan TYMM Öğretim Programları Ortak Metni ile ortaöğretim düzeyindeki Türk Dili ve Edebiyatı, matematik, fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya ve T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük öğretim programları incelenmiştir. Veriler, içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, TYMM 2024 öğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerini daha sistematik hale getirmeyi hedefleyen yenilikçi yaklaşımlar içerdiği tespit edilmiştir. Öğrenme kanıtlarının öğretim süreciyle bütünleştirilmesi, ölçme araçlarının çeşitlendirilmesi, öz değerlendirme ve akran değerlendirme gibi öğrencinin değerlendirme sürecinin aktif katılımını destekleyen değerlendirme yaklaşımlarının yaygınlaştırılması, programların güçlü yönleri olarak öne çıkmaktadır. Bununla birlikte, öğretim programları arasında terminolojik bütünlüğün bazı alanlarda sağlanamaması, bazı öğrenme kanıtlarının ölçülmek istenen öğrenme çıktılarına uyumsuzluğu ve değerlendirme yönergelerinin detay düzeyindeki farklılıklar, geliştirilmesi gereken alanlar olarak belirlenmiştir. Bu bulgular, öğretim programlarının geliştirilmesi, revizyonu, eğitim politikalarının şekillendirilmesi ve öğretmen eğitimi programlarının düzenlenmesine yönelik önemli çıkarımlar sunmaktadır.
This study aims to examine the measurement and evaluation approaches adopted in the curricula of the Century of Turkish Education Model (CTEM) 2024. The study analyses how the principles of assessment and evaluation are integrated in the curricula, the conceptual coherence between the curricula, and the use of evidence of learning. The study used the document analysis method, one of the qualitative research designs, and examined the Turkish Language and Literature, Mathematics, Physics, Chemistry, Biology, History, Geography, History of the Turkish Revolution and Kemalism secondary curricula, and the MoNE's CTEM main text. The data were analyzed using content and descriptive analysis techniques. As a result of the research, it was found that the TYMM 2024 curricula include innovative approaches aimed at making measurement and evaluation processes more systematic. Integrating evidence of learning into the teaching process, diversifying assessment tools, and promoting student participation stand out as strengths. However, the analysis also revealed that the lack of terminology uniformity, incompatibilities with learning outcomes with suggested evidence, and differences in assessment guidelines are crucial areas for improvement. These findings have significant implications for curriculum development, educational policies, teacher education programs, and ensuring consistent terminology, appropriate measurement tools, and standardized assessment processes.
Turkish Century Education Model Curriculum Assessment and Evaluation Curriculum Development
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other), Curriculum Evaluation in Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | March 16, 2025 |
Acceptance Date | June 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 3 |