Research Article
BibTex RIS Cite

The Determination Of The Behaviors Performed By Pre-School Teacher Candidates When Using Social Network Sites (Example Of Kastamonu University)

Year 2016, , 2253 - 2262, 14.12.2016
https://doi.org/10.24106/kefdergi.292875

Abstract

Being the
most frequently used websites of the present time, social networking sites
(SNS) are inseparably connected to our lives. However, some behaviours
performed by the SNS users may cause online security gaps and become a threat
to other users. Therefore, SNS users’ frequency of performing online behaviours
is important. This study aims to identify the Preschool Teacher candidates’
frequency of performing certain behaviours while using SNSs. A 38 item questionnaire
was developed and used for data collection. Results show that students are
aware of the security risks of the SNSs and they are conscious SNS users who do
not perform behaviours that can potentially be risky.

References

  • Fogel, J. & Nehmad, E. (2009). Internet Social Network Communities: Risk Taking, Trust, and Privacy Concerns. Computers in Human Behavios, 25, 153-160.Gülbahar, Y., Kale-lioğlu, F. & Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türki-ye’de İnternet. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ).
  • Karakuş ve Varol, (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (Böte) Bölümü Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Profillerinin Belirlenmesi, AB’12 konferansı.
  • Karal, H., & Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım amaçlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 251-263.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel.
  • Ku, Y.C., Chen, R. & Zhang, H. (2013). Why do Users Continue Using Social Networking Sites? An Exploratory Study of Members in the United States and Taiwan. Information & Management, 50, 571-581.
  • Lang M., Devitt J., Kelly S., Kinneen A., O’Malley J. & Prunty D.,( 2009). “Social Networking and Personal Data Security: A Study of Attitudes and Public Awareness in Ireland”, IEEE, ICMeCG, 2009
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students’ social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.
  • Ross, C, Orr, E.S., Sisic, M.,Arseneault,J.M., Simmering, R., Orr, R. (2009). Personality and Motivations Associated with Facebook Use. Computers in Human Behavior, 25, 578-586.
  • Sayımer İ (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kulla-nımı üzerine bir uygulama. Selçuk üniversitesi iletişim fakültesi akademik dergisi, 7(4), 23-32.
  • Sosyalmedya.com (2016),. http://www.statista.com/topics/1164/social-networks/ adresin-den erişilmiştir.
  • Statistica, (2016). http://www.statista.com/topics/1164/social-networks/ adresinden erişil-miştir (2016).
  • Şener, G. (2009). Türkiye’de Facebook Kullanımı Araştırması, 14. Türkiye’de Internet Konferansı, İstanbul, 33-41.
  • Türk, G. D. (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri.XVIII. Türkiye’de İnternet Konferansı, İNETD.
  • Ünal, A, Akyüz, H. (2015). Social Networking Purposes of Pre-Service Teachers, Procedia-Social and Behavioral Sciences 186, 825-828.
  • Yavanoğlu U., Sağıroğlu Ş., “Sosyal Ağlar ve Bilgi Güvenliği”, 4. Uluslararası Bilgi Gü-venliği ve Kriptoloji Konferansı, Ankara, Türkiye, 6-8 Mayıs 2010.
  • Yavanoğlu, Uraz., Şeref Sağıroğlu,Ş. andve İlhami ÇOLAKolak, İ. (2012). "Sosyal ağlarda bilgi güvenliği tehditleri ve alınması gereken önlemler." Politeknik Dergisi.15(1)..1 (2012).

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerini Kullanırken Gerçekleştirdikleri Davranışların Belirlenmesi (Kastamonu Üniversitesi Örneği)

Year 2016, , 2253 - 2262, 14.12.2016
https://doi.org/10.24106/kefdergi.292875

Abstract

Günümüzün en çok kullanılan internet siteleri arasında
gösterilen sosyal ağ siteleri hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline
gelmiştir. Bununla birlikte sosyal ağ sitelerinde gerçekleştirilen
davranışların bazıları dijital bilgi ortamında güvenlik açıkları meydana getirmeye
ve kişileri tehdit etmeye başlamıştır. Buradan hareketle kişilerin sosyal
ağları kullanırken sergiledikleri davranışları hangi sıklıklarla
gerçekleştirildikleri önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı Okul Öncesi
Öğretmen Adaylarını sosyal ağ sitelerini kullanırken sergilemiş olduğu
davranışları ve sıklıklarını belirlemektir. Bunun için araştırmacılar
tarafından geliştirilen 38 maddeden oluşan bir anket kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre öğrencilerin sosyal ağ siteleri kullanımı ile ilgili güvenlik
yönünden bir farkındalıklarının olduğu, sosyal ağ ortamını bilinçsizce
kullanmadıkları, tehlike oluşturabilecek davranışları gerçekleştirmedikleri
söylenebilir.

References

  • Fogel, J. & Nehmad, E. (2009). Internet Social Network Communities: Risk Taking, Trust, and Privacy Concerns. Computers in Human Behavios, 25, 153-160.Gülbahar, Y., Kale-lioğlu, F. & Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türki-ye’de İnternet. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ).
  • Karakuş ve Varol, (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (Böte) Bölümü Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Profillerinin Belirlenmesi, AB’12 konferansı.
  • Karal, H., & Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım amaçlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 251-263.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel.
  • Ku, Y.C., Chen, R. & Zhang, H. (2013). Why do Users Continue Using Social Networking Sites? An Exploratory Study of Members in the United States and Taiwan. Information & Management, 50, 571-581.
  • Lang M., Devitt J., Kelly S., Kinneen A., O’Malley J. & Prunty D.,( 2009). “Social Networking and Personal Data Security: A Study of Attitudes and Public Awareness in Ireland”, IEEE, ICMeCG, 2009
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students’ social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.
  • Ross, C, Orr, E.S., Sisic, M.,Arseneault,J.M., Simmering, R., Orr, R. (2009). Personality and Motivations Associated with Facebook Use. Computers in Human Behavior, 25, 578-586.
  • Sayımer İ (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kulla-nımı üzerine bir uygulama. Selçuk üniversitesi iletişim fakültesi akademik dergisi, 7(4), 23-32.
  • Sosyalmedya.com (2016),. http://www.statista.com/topics/1164/social-networks/ adresin-den erişilmiştir.
  • Statistica, (2016). http://www.statista.com/topics/1164/social-networks/ adresinden erişil-miştir (2016).
  • Şener, G. (2009). Türkiye’de Facebook Kullanımı Araştırması, 14. Türkiye’de Internet Konferansı, İstanbul, 33-41.
  • Türk, G. D. (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri.XVIII. Türkiye’de İnternet Konferansı, İNETD.
  • Ünal, A, Akyüz, H. (2015). Social Networking Purposes of Pre-Service Teachers, Procedia-Social and Behavioral Sciences 186, 825-828.
  • Yavanoğlu U., Sağıroğlu Ş., “Sosyal Ağlar ve Bilgi Güvenliği”, 4. Uluslararası Bilgi Gü-venliği ve Kriptoloji Konferansı, Ankara, Türkiye, 6-8 Mayıs 2010.
  • Yavanoğlu, Uraz., Şeref Sağıroğlu,Ş. andve İlhami ÇOLAKolak, İ. (2012). "Sosyal ağlarda bilgi güvenliği tehditleri ve alınması gereken önlemler." Politeknik Dergisi.15(1)..1 (2012).
There are 17 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Bahar Gümrükçü Bilgici This is me

Halil İbrahim Akyüz

Göksal Bilgici

Publication Date December 14, 2016
Acceptance Date December 7, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Gümrükçü Bilgici, B., Akyüz, H. İ., & Bilgici, G. (2016). The Determination Of The Behaviors Performed By Pre-School Teacher Candidates When Using Social Network Sites (Example Of Kastamonu University). Kastamonu Education Journal, 24(5), 2253-2262. https://doi.org/10.24106/kefdergi.292875