Bu araştırma özel eğitimin
üstün yetenekli çocukların benlik algısı üzerinde etkisini araştırmak amacıyla
planlanmıştır. Araştırmanın örneklemi İzmir Sıdıka Akdemir Bilim ve Sanat
Merkezinde özel eğitim alan 26 ve tanılanmış ancak özel eğitime başlamamış 26
üstün yetenekli çocuktan oluşmaktadır. Çocukların 30’u kız, 22’si ise erkektir.
Benlik algısının araştırılması için Piers Harris Öz-Kavram Ölçeği
kullanılmıştır. Üstün yetenekli çocukların benlik algısı ile özel eğitim alma
durumları arasındaki ilişki Mann Whitney U-Testi ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda özel eğitim almayan üstün yetenekli çocukların Piers Harris
Öz-Kavram Ölçeği puanlarının özel eğitim alan üstün yetenekli çocukların
puanlarından anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0,05).
This research was planned to
investigate the effect of special education on self-perception of gifted children.
The sample of the study consisted of 26 gifted children who were educated in
İzmir Sıdıka Akdemir Science and Art Center 26 and who were identificated but
did not start special education. Of the gifted children, 30 are female students
and 22 are male students.The Piers Harris Self-Concept Scale was used to
investigate self-perception. The relationship between the self-perception of
the gifted children and their special education status was analyzed with the
Mann-Whitney U-Test. As a result of the research, the Piers Harris Self-Concept
Scale scores of gifted children who did not receive special education were significantly
higher than the scores of the gifted children with special education (p
<0,05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 2106 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Acceptance Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |