Sosyal hizmet mesleği doğuşundan bu yana temelinde yardımseverlik olan bir toplumsal harekettir. Temelinde yardım olan bir disiplinin uygulayıcıları için de yardım etme davranışı biçilmiş bir kaftandır. Bu çalışma; geleceğin yardım ilişkilerini başlatacak olan sosyal hizmet öğrencilerinin bazı değişkenlere göre yardım tutumlarını belirlemek amacıyla gönüllü 188 sosyal hizmet lisans öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada Nickell (1998, ss. 4-10) tarafından geliştirilen ve araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan Yardım Tutum Ölçeği katılımcıların yardımla ilgili davranışlarını, duygularını ve inançlarını değerlendirmek amacıyla kullanılmış, ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,83 olarak bulunmuştur. Ölçekte yer alan 3 alt boyutla ilişkili olarak “Fedakar” alt boyutunun Cronbach Alpha değeri 0,80 , “Kendine Yeten/Alıp Verici” alt boyunun Cronbach Alpha değeri 0,69 ve “Bencil” alt boyunun Cronbach Alpha değeri 0,61’tür. Sonuç olarak öğrencilerin yardım tutumlarının en çok “kendine yeten”, en az “bencil” olarak tanımlanabileceği; yardım tutumlarının cinsiyete, sınıfa ve yaşa göre değişmediği (p>0.05) saptanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analiz sonuçlarına göre, ölçeğin Türkçe formunun katılımcıların yardımla ilgili davranışlarını, duygularını ve inançlarını değerlendirmede kullanılabileceği düşünülmektedir.
The profession of
social work is a social movement that has helpfulness in its foundation since
its nascence and the act of helping is uniquely suited for the practitioners of
a discipline that has help in its foundation. This study is carried out on 188
voluntary social work undergraduate students with the intent of determining the
helping attitudes of those students who will initiate the future helping
relationships. The Helping Attitude Scale developed by Nickell (1998, ss. 4-10)
and adapted to Turkish by researchers is used in the study to evaluate the
attitudes, feelings and beliefs of participators related to help, the Cronbach Alpha
value regarding the reliability of the scale is found as 0,83. In relation to
the 3 sub-dimensions that are on the scale; the Cronbach Alpha value of the
sub-dimension “Alturism” is 0,80, the Cronbach Alpha value of the sub-dimension
“Self-sufficient/Receiver-Giver” is 0,69, and the Cronbach Alpha value of the
sub-dimension “Selfish” is 0,61. In conclusion it is determined that the
helping attitudes of the students can be identified at most as
“self-sufficient”and at least as “selfish”; the helping attitudes do not vary
by sex (p>0.05).According to the results of exploratory factor analysis and
confirmatory factor analysis, it is thought that the Turkish form of the scale
can be used to evaluate the attitudes, feelings and beliefs of participators
related to help.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | September 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |