The purpose of the study is to adopt Study Skills Inventory (SSI) which was developed by Dennis (2014) to determine the level of study skills of university students into turkish. Adaptation process were carried out in accordance with the process steps defined by the International Test Commission (ITC). Sample of the study is 1221 prospective teachers and sample is divided to four groups. The original form of the SSI, which has 6 dimensions and 51 items, was analyzed by exploratory factor analysis (EFA) to determine the factor structure for each study group. According to results of EFA, the relationship of the determined sub-dimensions between study skills was tested with second-order CFA (Confirmatory Factor Analysis). as a result of the study, the adapted ssi was composed of 19 item and 5 factor.
Bu çalışmanın amacı, Dennis (2014) tarafından
oluşturulan ve üniversite öğrencilerinin ders çalışma beceri düzeylerini
belirlemeye yönelik kullanılan Çalışma Becerileri Envanteri’ni öğretmen
adaylarında uygulanacak şekilde Türkçe’ye uyarlamaktır. Uyarlama işlemleri Uluslararası
Test Komisyonu’nundan derlenen işlem basamakları doğrultusunda yapılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu dört grupta toplam 1221 öğretmen adayından oluşmaktadır. Orijinal
halinde toplam 6 boyut ve 51 maddeden olan Çalışma Becerileri Envanteri’nin
faktör yapısı her bir çalışma grubu için Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA)
yardımıyla belirlenmiştir. Yapılan AFA sonucunda belirlenen alt boyutların bir
üst düzey olan ders çalışma becerileri ile olan ilişkisi ikinci mertebeden Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) ile test edilmiştir. Çalışmanın sonucunda Ders Çalışma
Becerileri envanterinin toplam 19 madde ve 5 faktörden oluştuğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | September 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |