The aim of this study is to analyze the reflective thinking
skills of pre-service teachers and to identify factors that enhance the
reflective thinking skills during the practicum settings of pre-service
teachers at department of classroom teaching. Study was conducted in the form
of action research in qualitative research paradigm. Ten week practicum proces
of 6 pre-service teachers were constructed. Data collection consisted of weekly
guided diary entries, interviews, camera-recorded practicum settings, mid and
end of course perception questionnaires and peer feedbacks. The study showed
that 10 reflective themes were documented under four categories(objectives,
content, teaching-learning process and evaluation) and pre-service teachers
focused primarily on the instructional processes. Content and descriptive
analysis method was employed. The study revealed that following 10 factors was
important in development of pre-service teachers’ reflective thinking skills;
video-recorded practicum settings, reflective journals, peer cooperation, teaching
experience, cooperation with school advisor, preparing lesson plans, ınterviews
made after practicum settings, long-term communication in practicum settings,
free thinking environment and supports, pedagogical knowledge.
Araştırmanın amacı sınıf
öğretmenliği lisans programının 7. döneminde okutulan öğretmenlik uygulaması-I dersini almakta olan öğretmen adaylarının öğretim sürecinde
yansıtıcı düşünme becerilerini nasıl kullandıklarını, ne gibi durumlar üzerine
yansıtma yaptıklarını ortaya koymak ve bu süreçte yansıtıcı düşünme
becerilerinin gelişimini destekleyen faktörleri belirlemektir. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden eylem araştırmasına göre desenlenmiştir. Çalışma grubunu
oluşturan altı öğretmen adayının 10 haftalık öğretmenlik uygulaması süreci incelenmiştir.
Haftalık yansıtıcı günlükler, görüşmeler, uygulama derslerinin video kayıtları,
uygulama ortası ve sonu algı anketleri ve akran önerileri bu çalışmanın veri
toplama kaynaklarıdır. Verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz
kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının hedef, içerik, eğitim durumları ve
sınama durumları olarak 4 kategori altında 10 farklı temaya yönelik yansıtma
kararları aldıkları ve en çok eğitim durumları üzerine yansıtma yaptıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Yansıtıcı
düşünme becerilerinin gelişimini destekleyen 10 faktörün; öğretim
uygulamalarının video kaydı, yansıtıcı günlükler, akran işbirliği, öğretim
deneyimi, uygulama öğretmeniyle işbirliği, ders planı hazırlama, öğretim
uygulaması sonrası yapılan görüşmeler, öğretim uygulamalarında uzun süreli iletişim,
güven verici ve destekleyici düşünme ortamı, pedagojik alan bilgisi olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | June 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |