Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Teaching Learning Strategies on Academic Achievement, Learning Strategies Used and Learning Problems of Pre-service Teachers’

Year 2019, , 799 - 808, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2767

Abstract

This study was conducted to determine the effects of teaching strategies
on academic achievement, learning strategies and learning problems of
pre-service teachers. Pretest-posttest control group design from
quasi-experimental designs was used in the study. In line with the objective of
the research, three experimental and one control group were identified and the
"Motivation and Learning Strategies Scale" and achievement test were
applied to experimental and control groups before and after experimental
intervention. One of the experimental groups was applied strategy teaching, one
was applied interview, and the other was applied both strategy teaching and interview
and the interviews were considered as experimental intervention. Content
analysis method was used for the analysis of interview data and variance
analysis was used for the analysis of quantitative data. According to the
results of the research, it has been determined that teaching of learning
strategies contributes to decrease of learning problems. Moreover, while the
teaching of learning strategies has no effect on pre-service teachers' strategy
use, it has a positive effect on their achievement scores; but this effect did
not differ significantly from each other in the experimental or control group.

References

  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stille-ri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Baykan, Z., Naçar, M. & Mazıcıoğlu,M. (2007). Öğrenme stratejilerinin öğrenci başarısına etkisi. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal), 29 (3), 220-227.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayrakçeken, S. (2008). Test geliştirme. İçinde E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (ss: 243-274). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F. & Özkahveci, Ö. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Dikbaş, Y., Hasırcı, K. Ö. (2008). Öğrenme stratejileri öğretiminin ve ders işlenişinde kullanımının öğrencilerin akade-mik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), 69-76.
  • Duman, B. (2014). Matematik öğretmeni adaylarının öğrenme stratejileri üzerine nitel bir çalışma. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014(2), 110-131.
  • Ekici, G. (2003). Öğrenme stiline dayalı öğretim ve biyoloji dersi öğretimine yönelik ders planı örnekleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Fer, S. (2011). Öğrenme stilleri ve stil odaklı öğretim tasarımı. İçinde S. Fer (Ed.), Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşım-ları (ss: 203-205). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Groat, L. (2013). Case studies and combined strategies. In L. N.Groat & D. Wang (Eds.), Architectural research methods (pp: 415-423). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Miles, B. M., Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Altun,S.A. ve Ersoy,A. ve diğerleri). Ankara, Pegem Akademi (Eserin orijinali 1994’te yayımlandı).
  • Özer, B. (1998). Öğrenmeyi öğretme. İçinde A. Hakan (Ed.) Eğitim bilimlerinde yenilikler (ss: 147-164). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 17-32.
  • Özer, B. (2008). Öğrencilere öğrenmeyi öğretme. İçinde A. Hakan (Ed.), Öğretmenlik meslek bilgisi alanındaki gelişme-ler (ss: 139-152). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Şahin, H., Uyar, M.(2013). Öğrenme stratejileri kullanımının akademik başarıya yansımaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,13(1), 164-177.
  • Taşdemir, A. , Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkileri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX (1),173-187.
  • Weinstein, C. E., Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittrock (Ed.). Handbook of Rese-arch on Teaching (pp: 315-327). New York: Macmillan.
  • Yıldırım, A., Şimşek,H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimmerman, B.J., Bonner S., & Kovach R. (1996). Developing self-regulated learner: Beyond achievement to self-efficacy. Washington: American Psychological Association.
  • Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological deve-lopments and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183.

Öğrenme Stratejileri Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına, Öğrenme Stratejilerine ve Öğrenme Sorunlarına Olan Etkisinin Belirlenmesi

Year 2019, , 799 - 808, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2767

Abstract

Bu çalışma öğrenme stratejileri öğretiminin
öğretmen adaylarının akademik başarılarına, öğrenme stratejilerine ve öğrenme
sorunlarına olan etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yarı
deneysel desenlerden öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılarak;
“Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği” ve başarı testi ile nicel veriler;
görüşme formları ile nitel veriler toplanmıştır. Yapılan görüşmeler, deneysel
müdahale olarak ele alınmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, üç deney ve
bir kontrol grubu belirlenerek, deneysel müdahaleden önce ve sonra deney ve
kontrol gruplarına, “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği” ve başarı testi
uygulanmıştır. Deney gruplarından birinde strateji öğretimi, birinde görüşme,
bir diğerinde ise hem strateji öğretimi hem de görüşme gerçekleştirilmiştir.
Görüşme verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi, nicel verilerin analizinde
ise varyans analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrenme
stratejileri öğretiminin öğrenme sorunlarının azalmasına katkı sağladığı
belirlenmiştir. Ayrıca öğrenme stratejileri öğretiminin öğretmen adaylarının
strateji kullanmalarına etkisi yokken, başarı puanlarına olumlu etkisi
olmuştur; ancak bu etki deney ya da kontrol grubunda bulunmaya göre birbirinden
anlamlı fark göstermemiştir.

References

  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stille-ri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Baykan, Z., Naçar, M. & Mazıcıoğlu,M. (2007). Öğrenme stratejilerinin öğrenci başarısına etkisi. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal), 29 (3), 220-227.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayrakçeken, S. (2008). Test geliştirme. İçinde E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (ss: 243-274). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F. & Özkahveci, Ö. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Dikbaş, Y., Hasırcı, K. Ö. (2008). Öğrenme stratejileri öğretiminin ve ders işlenişinde kullanımının öğrencilerin akade-mik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), 69-76.
  • Duman, B. (2014). Matematik öğretmeni adaylarının öğrenme stratejileri üzerine nitel bir çalışma. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014(2), 110-131.
  • Ekici, G. (2003). Öğrenme stiline dayalı öğretim ve biyoloji dersi öğretimine yönelik ders planı örnekleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Fer, S. (2011). Öğrenme stilleri ve stil odaklı öğretim tasarımı. İçinde S. Fer (Ed.), Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşım-ları (ss: 203-205). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Groat, L. (2013). Case studies and combined strategies. In L. N.Groat & D. Wang (Eds.), Architectural research methods (pp: 415-423). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Miles, B. M., Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Altun,S.A. ve Ersoy,A. ve diğerleri). Ankara, Pegem Akademi (Eserin orijinali 1994’te yayımlandı).
  • Özer, B. (1998). Öğrenmeyi öğretme. İçinde A. Hakan (Ed.) Eğitim bilimlerinde yenilikler (ss: 147-164). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 17-32.
  • Özer, B. (2008). Öğrencilere öğrenmeyi öğretme. İçinde A. Hakan (Ed.), Öğretmenlik meslek bilgisi alanındaki gelişme-ler (ss: 139-152). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Şahin, H., Uyar, M.(2013). Öğrenme stratejileri kullanımının akademik başarıya yansımaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,13(1), 164-177.
  • Taşdemir, A. , Tay, B. (2007). Fen bilgisi öğretiminde öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanmalarının akademik başarıya etkileri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX (1),173-187.
  • Weinstein, C. E., Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittrock (Ed.). Handbook of Rese-arch on Teaching (pp: 315-327). New York: Macmillan.
  • Yıldırım, A., Şimşek,H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimmerman, B.J., Bonner S., & Kovach R. (1996). Developing self-regulated learner: Beyond achievement to self-efficacy. Washington: American Psychological Association.
  • Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological deve-lopments and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Aysemin Duran 0000-0003-4873-1120

Kemal Oğuz Er This is me 0000-0001-6098-2067

Publication Date March 15, 2019
Acceptance Date November 2, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Duran, A., & Er, K. O. (2019). Öğrenme Stratejileri Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına, Öğrenme Stratejilerine ve Öğrenme Sorunlarına Olan Etkisinin Belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(2), 799-808. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2767