In this study, the
researchers investigated prospective middle school mathematics teachers’ knowledge
of angle. For this purpose, data was collected from 151 prospective middle
school teachers who were enrolled in a geometry course offered in the spring
semester in a university located in Southern Turkey. In data collection, the
participants were given an instrument in which they were asked to define and
draw fundamental geometric shapes. Within the scope of this paper the data involving
participants’ definitions and drawings of angle was qualitatively analyzed. The
findings indicated that in general the measure and interior region of angle
were identified in participants’ drawings and their definitions were in
parallel to their drawings. In many of the definitions, they defined angle as
the measure, region, area, or slope. Additionally, it was found out that the
mathematical language used in the definitions was problematic.
Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmen adaylarının açı kavramını
tanımlama ve şeklini çizmeye dair bilgileri incelenmiştir. Bu amaçla
Türkiye’nin güneyindeki bir üniversitenin ilköğretim matematik öğretmenliği
bölümü bahar döneminde geometri dersi alan toplam 151 katılımcıdan veri toplanmıştır.
Veri toplama sürecinde katılımcılara temel geometrik kavramların tanım ve
çizimlerinin istendiği bir bilgi toplama formu uygulanmıştır. Çalışma
kapsamında bu formda yer alan açı kavramına dair veriler analiz edilmiştir.
Veriler nitel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre
katılımcıların açı çizimlerinde genellikle ölçüye veya iç bölgeye işaret
ettikleri, tanımlarının da bu yönde olduğu görülmüştür. Öyle ki katılımcılar
tanımlarının büyük çoğunluğunda açıyı ölçü, yer, bölge veya eğim olarak ifade
etmişlerdir. Diğer taraftan katılımcıların tanım yaparken kullandıkları
matematiksel dilin sıkıntılı olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | February 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |