Bu çalışmanın amacı Wozney, Venkatesh ve Abrami (2006) tarafından
geliştirilen “Teknoloji Uyarlamaları Uygulama Ölçeği”nin Türkçeye
uyarlanmasıdır. Öncelikle, araştırmacılardan izin alınmış ve ardından çeviri
yapılarak dil geçerliği süreci tamamlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 423 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Öncelikle, ölçeğin var olan teorik yapısını test etmek amacıyla doğrulayıcı
faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA sonuçları, orijinal ölçek yapısının
doğrulanmadığını göstermiştir. Bu nedenle, veri seti değerlendirilmiş ve açımlayıcı
faktör analizi (AFA) uygulanmıştır. AFA ile toplam varyansın %57,48’ini
açıklayan iki faktörlü ölçek yapısı elde edilmiştir. Bu yapı ikinci DFA ile
sınanmış ve modelin mükemmel uyum gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Madde
analizi sürecinde madde toplam korelasyon değerleri ve %27’lik alt-üst grup
farkları belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirliğinin belirlenmesinde iç tutarlık
katsayısı incelenmiştir. Analiz sonuçları ışığında, iki faktörlü yapıdaki 12
maddeden oluşan altılı Likert tipindeki ölçek elde edilmiştir. Bu bağlamda,
ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of the study is to adapt the scale termed as “Technology Implementation Questionnaire (TIQ) Section I” been developed by Wozney, Venkatesh and Abrami (2006) into Turkish. Firstly, the permission was gotten from the researchers and process of language validity was completed by making translation. Participants of the study were 423 university students who were studying at education faculty. To test existing theoretical structure of the scale, confirmatory factor analysis (CFA) was implemented. Results of CFA showed that the structure wasn’t confirmed. Then, data set was evaluated and exploratory factor analysis (EFA) was implemented. Two-factor model explained 57.48% of total variance was obtained. This structure was tested with second DFA and the model was confirmed with excellent fit indices. In process of item analysis, total item correlation coefficients and differences of 27% upper and 27% lower quantiles were determined. Internal consistency coefficient was evaluated to determine reliability of the scale. According to analysis results, 6-point Likert-type scale in two-factor structure that composes of 12 items was acquired. In this context, it was reached the conclusion that Turkish adaption of the scale was valid and reliable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | October 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |