Bu çalışmanın
amacı, eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenimini sürdüren öğretmen
adaylarının olası öğretmen benliklerini çeşitli değişkenler açısından
incelemektir. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. 884
öğrenciyle yürütülen bu çalışmada veriler kişisel bilgi formu ve Tatlı Dalioğlu
(2015)’nun, Hamman Wang ve Burley (2013)’ den uyarladığı Olası Öğretmen
Benlikleri Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının
beklenen olası öğretmen benliklerinin yüksek olduğu bununla birlikte yaklaşık
orta düzeyde korkulan olası öğretmen benliklerine de sahip oldukları tespit
edilmiştir. Kadın öğretmen adaylarının beklenen olası öğretmen benlikleri ile
korkulan olası öğretmen benlikleri ölçeği yetersiz sınıf yönetimi alt boyut
ortalama puanlarının erkek öğretmen adaylarından yüksek olduğu; beklenen olası
öğretmen benlikleri ölçeği toplam ve öğretmeyi öğrenme alt boyut ortalama
puanlarında 21 yaş ve altı lehine fark bulunduğu; beklenen olası öğretmen
benlikleri ve korkulan olası öğretmen benlikleri ölçeği yetersiz sınıf yönetimi
alt boyut puanlarında lisans programları arasında anlamlı bir fark tespit
edilmekle birlikte çoklu karşılaştırmalarda bu farkın istatistiksel açıdan
anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Sonuçlar, öğretmen adaylarının sınıf
seviyesine göre incelendiğinde ise birinci sınıftaki adayların beklenen olası
öğretmen benlikleri ortalama puanlarının dördüncü sınıftaki öğretmen
adaylarından yüksek olduğu, korkulan olası öğretmen benlikleri puanlarında ise
anlamlı bir farkın bulunmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları,
geleneksel, modern ve post-modern dönemlerle değişen öğretmenlik rolleri
açısında tartışılmıştır.
beklenen olası öğretmen benlikleri korkulan olası öğretmen benlikleri olası öğretmen benlikleri öğretmen adayı öğretmen mesleki kimliği
The aim of this study is to analyse
possible teacher selves among prospective teachers attending different
departments of the faculty of educational sciences in terms of different
variables. Research is a descriptive study in screening model. In this study
conducted with 884 students, data was collected using personal information form
and Possible Teacher Selves Scale adapted by Tatlı Dalioğlu (2015) from Hamman
Wang and Burley (2013). As a result of the study, it was determined that
prospective teachers’ expected possible teacher-selves were higher and they had
moderate level of feared possible teacher selves. It was determined that
average scores from insufficient classroom management sub-dimension in expected
possible teacher selves and feared possible teacher selves scales were greater
among female prospective teachers than male prospective teachers; a significant
difference was found in favor of 21-year-old and younger ones in average scores
from learning to teach sub-dimensions and total scores from expected possible
teacher selves scale; a significant difference was found among bachelor’s
degree programs in scores from insufficient classroom management sub-dimension
of expected possible teacher selves scales, but this difference was not found
statistically significant in multiple comparisons. Analyzing the results
according to grade level of prospective teachers, it was determined that first
grader prospective teachers’ average scores obtained from expected possible
teacher selves were higher than those of four grader prospective teachers, and
there were no significant differences found between their scores from feared
possible teacher selves.
Research results were discussed in terms of teacher roles varying in
traditional, modern and post-modern periods.
expected possible selves feared possible selves possible teacher selves pre-service teacher teacher professional identity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | September 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |