The purpose of this study to identify fifth grade students'
misconceptions about heat and temperature through letter writing, one of the
writing-to-learn activities. Document analysis, a qualitative research method,
was used for this study. The sample of this study consisted 50 fifth graders
from two middle schools in Yağlıdere, Giresun in 2017-2018 Fall Term. Letter
writing, a writing-to-learn activity, was used as data collection method. The
letters of the students were examined through content analysis and then tables
were created by using themes and codes according to the students' replies. The
results of this study concluded that the fifth graders had many missing
conceptions and misconceptions about heat and temperature.
Bu araştırmanın
amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram
yanılgılarını öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinden mektup yazma ile
belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Giresun Yağlıdere’deki
iki devlet ortaokulunda öğrenim görmekte olan beşinci sınıftan 50 öğrenci
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinden
mektup yazma aktivitesi kullanılmıştır. Öğrencilerin yazmış oldukları mektuplar
içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş, öğrencilerin verdikleri
cevaplara uygun olarak tema ve kodlar oluşturularak tablolar oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda beşinci sınıf öğrencilerinin
ısı ve sıcaklıkla ilintili kavramlara ilişkin birçok eksik ya da kavram
yanılgısına sahip oldukları sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |