Countries struggle with the new situations due to COVID-19 pandemic around the world, and educational authorities strive for meeting the educational needs of students by using different online portals and distance education solutions. Billions of students and millions of educators are affected by school closures and other restrictions. In this study, I review the educational policy actions in Turkey by Ministry of National Education (MoNE) to maintain educational services, and to meet the needs of society with the productions of educational institutions in COVID-19 pandemic days. With school closures in Turkey, MoNE strengthened the infrastructure of digital educational portal, Educational Informatics Network (EBA) and collaborated with Turkish Radio and Television Corporation (TRT) to establish an effective distance education system. Vocational education and training (VET) institutions have made great contributions to meet the needs of the society via its potential in production and adaptation. To cope with the negative psychological effects of COVID-19, MoNE established a psychosocial support system involving specific helpline and guides. Consequently, MoNE quickly established an extensive distance education environment which supports students academically and socially, developed psychosocial support system, and used VET institutions to produce the needed materials and equipment in pandemic days.
Ülkeler tüm dünyada devam eden COVID-19 salgını nedeniyle oluşan yeni durumlarla mücadele etmekte, eğitim yöneticileri öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarını çevrimiçi platformlar ve uzaktan eğitim çözümleri aracılığıyla karşılamak için çaba göstermektedir. Milyarlarca öğrenci ve milyonlarca eğitimci salgın nedeniyle okulların kapanması ve diğer sınırlamalardan etkilenmiştir. Bu çalışmada, Türkiye’de COVID-19 salgını sürecinde eğitim hizmetlerinin devam etmesi ve toplumun ihtiyaçlarının eğitim kurumlarında gerçekleştirilen üretimlerle karşılanması için Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından atılan adımlar değerlendirilmiştir. Türkiye’de okulların kapanması kararı ile MEB etkin bir uzaktan eğitim sistemi kurmak için dijital eğitim platformu olarak hizmet veren Eğitim Bilişim Ağı’nın (EBA) altyapısını güçlendirmiş ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) ile işbirliği yapmıştır. Mesleki ve teknik eğitim (MTEK) kurumları üretim ve uyum potansiyellerinden yararlanarak toplumun salgın günlerindeki taleplerini karşılamada çok büyük bir katkı sağlamıştır. COVID-19’un yol açtığı olumsuz psikolojik etkiler ile başa çıkmak için MEB, yardım hattı ve rehberlerden oluşan bir psikososyal destek sistemi kurmuştur. Sonuç olarak MEB, öğrencileri akademik ve sosyal açıdan destekleyen bir uzaktan eğitim sistemi kurmuş, psikososyal destek sistemini hayata geçirmiş ve MTEK kurumlarının salgın günlerinde ihtiyaç duyulan materyalleri üretmesini sağlamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | April 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |