Çalışmanın amacı: Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin kayırmacılık kavramını nasıl kavramsallaştırdıklarını ve algıladıklarını metaforlar aracılığı ile belirlemektir.
Materyal ve Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desen, çalışma grubunun seçilmesinde ise kolay örnekleme (easily accessible) tekniği kullanılmıştır. Araştırmada 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Muş Alparslan Üniversitesinde öğrenim gören toplam 158 öğrenci yer almıştır. Üniversite öğrencilerine metafor cümlesi online olarak gönderilmiştir. Verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin ürettiği metaforlar ile oluşturulan kategoriler frekans bakımından; eşitsizliğin, adaletsizliğin ve ayrımcılığın olması (f=59), hak edenin emeğinin çalınması ve yaşamdan soğutması (f=36), büyük zarar vermesi (f=35), meşru ve sürekli olması (f=13), haksız kazanç (f=6), değersiz ve iğrenç olması (f=5), liyakate bakılmıyor olması (f=2) ve iki taraflı olması (f=1) gibi toplam 8 kategori başlığı altında yer aldığı görülmüştür. Üniversite öğrencileri tarafından en fazla “adaletsizlik” metaforu üretilmiştir (f=13).
Önemli Vurgular: Sonuç olarak Muş Alparslan öğrencilerinin ifadelerinden hareketle kayırmacılığın, çok kötü sonuçları olan sosyal bir davranış bozukluğu olduğu, toplumların gelişmişliğini ve güvenliğini tehdit ettiğinden dolayı tüm toplumu olumsuz etkilediği sonucuna varılmıştır.
Purpose: The aim of the study is to determine how university students conceptualize and perceive the concept of favoritism through metaphors.
Design/Methodology/Approach: Phenomenological pattern of qualitative research methods in research; The easily sampling technique was used in the selection of the study group. A total of 158 students studying at Muş Alparslan University in the 2020-2021 academic year were included in the research. The metaphor sentence was sent online to university students. The "content analysis" technique was used to analyze the data.
Findings: According to the results of the research, the categories created with the metaphors produced by the university students in terms of frequency; The existence of inequality, injustice, and discrimination (f = 59), the stealing of the labor of the deserving person, and alienation from life (f = 36), great harm (f = 35), being legitimate and continuous (f = 13), unfair gain (f = 6 ), being worthless and disgusting (f = 5), not looking at merit (f = 2), and having two sides (f = 1).
Highlights: As a result; Based on the statements of the students of Muş Alparslan University, it was concluded that favoritism, a social behavioral disorder with very bad consequences, threatens the development and security of societies and negatively affects the entire society.