Bu araştırmanın amacı öğrenme stillerine göre ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi başarı ve kaygı düzeylerini incelemek ve bu düzeylerin öğrencilerin cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Araştırmaya İzmir İli Karşıyaka İlçesinden seçilen sekiz ortaokulda öğrenim gören 692 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmada Kolb tarafından geliştirilen, Gencel (2006) tarafından Türkçeye uyarlanan Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri-III (KÖSE-III) ve Erol (1989) tarafından geliştirilen Matematik Kaygısı Ölçeği (MKÖ) kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin başarı düzeylerini ölçmek için öğrencilerin 2010-2011 I. Dönem matematik dersi karne notları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin genel olarak değiştirme öğrenme stilini (% 33,7) tercih ettikleri; öğrencilerin öğrenme stilleri ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir fark olmadığı; öğrencilerin öğrenme stillerine göre matematik başarılarının ve matematik kaygılarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı saptanmıştır.
The purpose of this research is to identify the achievement and anxiety levels of secondary school students in math lesson according to their learning styles and whether this situation is differing significantly according to students’ genders or not. Six hundred ninety two (692) 7th grade students ,who were selected from eight secondary schools in Karşıyaka in İzmir, joined in the research. Kolb Learning Styles Inventory-III which was developed by Kolb,adapted to Turkish by Gencel (2006), and Math Anxiety Scalewhich was developed by Erol (1989) were used. 2010/2011 first semester maths lesson school reports of the students were used to measure students’ math achievement, also. The findings of the research, it was found that students generally prefer diverging learning style (%33,7); there isn’t a meaningful difference between students’ learning styles and their gender; students’ math achievements and math anxiety don’t differ significantly according to their learning styles.
Other ID | JA43DA95CB |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 23 Issue: 2 |