Bu çalışmada 7. sınıf öğrencilerinin örüntüleri genelleme süreçleri incelenmiştir. Çalışma dokuz öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak 10 sorudan oluşan örüntü testi ve beş sorudan oluşan mülakat testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler yakın uzaklıktaki terimleri bulmak için çoğunlukla yinelemeli ilişki, orta uzaklıktaki terimleri bulmak için kuraldan yapma, örüntülerin kurallarını bulmak için ise belirgin stratejiyi kullanmışlardır. Öğrenciler örüntülerin kurallarını bulmak için tahmin-kontrol, bütüne genişletme stratejilerini çok az kullanmışlar, görsel stratejileri ise hiç kullanmamışlardır. Verilen şekilleri veya şekillerin yapılarını dikkate almamışlar örüntülerin kurallarını bulmak için sadece sayısal ilişkilere odaklanmışlardır. Örüntülerin kuralını bulmada en yüksek başarı tekrarlı, en düşük başarı ise artarak genişleyen örüntü sorularında görülmüştür.
This study examines 7th grade students’ pattern generalization process. The study was conducted with nine students. A pattern test composing of ten questions and an interview test composing of five questions were used as the data collection tool. According to research results, the students mostly used the recursive relationship strategy to find near distance terms; the rule-based strategy to find medium distance terms; and the explicit strategy to find the rule of the patterns. The students rarely used the guess-and-check and whole object strategies in order to find the rules of the patterns. They did not use the visual strategies at all. They did not consider the given figures or the structures of those figures. They focused on only numerical relationships in order to find the rules of the patterns. The highest success rate in finding the rule of the patterns was observed in repeated pattern questions whereas the lowest success rate was observed in quadratic growing pattern questions.
Other ID | JA43CY55JK |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 23 Issue: 2 |