Bu çalışmanın amacı, ergenlerin kişilik özelliklerine bağlı olarak kullandıkları öznel iyi oluşu artırma stratejilerini belirlemektir. Çalışmaya 14-16 yaşları arasında yer alan topla 246 ergen katılmıştır. Ergenlerin 125’I kız iken (%51) ve 121’I ise erkektir (%49). Çalışmada Öznel İyi Oluşu Artırma Stratejileri Ölçeği ile Beş Faktörlü Kişilik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde regresyon analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, farklı kişilik özelliklerine sahip ergenler farklı öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanmaktadırlar. Ergenlerin öznel iyi oluş düzeylerinin yükseltilmesinde bu araştırma sonuçlarından yararlanılabilinir.
The aim of this study is to examine how adolescents use strategies for increasing subjective well being according to their personality traits. A total of 246 high school students in between the ages of 14-16 participated in the study 125 of whom were female (51%) and 121 were male (49%). Subjective Well-Being Increasing Strategies Scale for Adolescents and the Big Five Personality Scale were used in the study. Regression analysis method was used for data analysis. According to results of study, the subjective well-being increasing strategies that adolescents use vary according to personality traits. In order to increase adolescent’s subjective wellbeing, this findings should be considered.
Other ID | JA43DZ85BT |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 23 Issue: 2 |