Bu çalışmada, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü öğrencilerinin proje tabanlı yürütülen Topluma Hizmet Uygulamaları dersine yönelik görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, dersi alan ve araştırmanın örneklemini oluşturan 40 öğrenciden veri toplamak için, yüz yüze görüşme tekniği ile araştırmacı tarafından hazırlanan ve 7 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler, başlıca örüntüleri belirleme, kodlama ve kategorilere ayırma işlemlerini kapsayan içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, öğretmen adayları proje geliştirdikleri kurumla herhangi bir sorun yaşamamıştır. Ayrıca dersin proje tabanlı işlenmesi öğrencilerin meslek seçiminde de önemli rol oynamıştır. Araştırmaya katılan 40 öğrencinin 24’ü öğretmen olmaya, 11’i de yazılımcı olmaya karar verdiğini dile getirmiştir. Bir başka bulguya göre dersin kişisel anlamda öğrencilere en önemli katkısı, zaman yönetimini öğrenmeleri ve sınıf arkadaşlarını daha yakından tanıma fırsatı bulmalarıdır. Öğrencilerin derse ilişkin en önemli eleştirisi ise, proje konularının seçiminde kendi fikirleri ile teknik bilgi ve becerilerinin dikkate alınmamasıdır. Proje konularının bir dönem önceden alınması, proje gruplarında görev dağılımının daha demokratik yapılması, derse ilişkin öğrenci önerileri arasında yer almaktadır. Bu bulguların ve elde edilen sonucun, proje tabanlı uygulamalara ve konuyla ilgili çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Proje tabanlı öğrenme topluma hizmet uygulamaları BÖTE öğrencileri mesleki gelişim kişisel gelişim
In this study, it was aimed to reveal the views of Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) Department students related to the lesson of Community Service Practices carried out as project-based. In accordance with this purpose, face-to-face interview method and semi-structured interview form including 7 questions prepared by the researcher were used in order to collect data from 40 students included into the sample of the research and taking this lesson. The collected data were analyzed using the content analysis method mainly covering the pattern determination, coding, and categorization processes. According to the findings of the study, pre-service teachers have experienced no problems with the institution they developed their project. Moreover, teaching the lesson as project-based has played an important role for the students’ choice of profession. Twenty-four of the 40 students participated into the research mentioned that they decided to become a teacher and 11 to become software developers. According to another finding, the most important contribution of the lesson to the students personally was their learning time management and having the opportunity of recognizing their classmates more closely. The most important criticism of students related to the lesson was their technical knowledge and skills’ not being considered for the choice of project subjects. Determining the project subjects before and distribution of tasks in project groups more democratically were among the suggestions of the students related to the lesson. These findings and obtained result has been considered to shed light on studies related to project-based applications and studies on this subject.
Project based learning community service practices CEIT students professional development personal development
Other ID | JA43GK39NJ |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 22 Issue: 3 |