Bu araştırmada, 5. sınıf çokgenler ve dörtgenler konusunun, dinamik geometri yazılımı GeoGebra ile öğretiminin, başarıya ve kalıcılığa etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Beş haftalık bir süre boyunca deney grubu ile yapılan matematik derslerinde, çokgenler ve dörtgenler konusu, dinamik geometri programı GeoGebra ile işlenmiş, kontrol grubunda ise yürürlükte olan program takip edilmiştir. Araştırmada, veri toplama araçları olarak, araştırmacı tarafından geliştirilmiş 26 maddelik “5. sınıf Çokgenler ve Dörtgenler Başarı Testi” (CronbachAlpha = .75), kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına, araştırmaya başlamadan 1 hafta önce, eş zamanlı olarak ön test uygulanmış, araştırmanın hemen bitiminde son test ve de araştırma bittikten 8 hafta sonra da kalıcılık testi uygulanmıştır. Araştırmada toplanan nicel veriler ilişkisiz t testi ve İlişkili t testi hesaplanarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; dinamik geometri yazılımı GeoGebra programının, “Çokgenler ve Dörtgenler” konusuna ilişkin öğrenci başarısını, bu programın kullanılmadığı bir öğrenme ortamına göre önemli ölçüde yükselttiği tespit edilmiştir. Ayrıca konunun kalıcılık düzeyi, GeoGebra programının kullanıldığı öğrencilerde anlamlı bir farklılık göstermiştir.
GeoGebra Dinamik Geometri Yazılımları Bilgisayar Destekli Öğretim Geometri Öğretimi Matematik Öğretimi
The aim of this study was to investigate the effect of using dynamic geometry software GeoGebra on the achievement and retention of the students on 5th grade subjects of “Polygons and Quadrilaterals”. This study was structured as a quasi-experimental pretest-posttest design with a control group. To figure out the differences between experimental and control group about learning of “Polygons and Quadrilaterals ”, a dynamic geometry program GeoGebra was utilized in the experimental group while the current program with no use of GeoGebra was applied in the control group during the 5 week of the study. In this research, “Polygons and Quadrilaterals Test for Elementary School 5thGraders” (Cronbach Alpha = .75) with 26 items, developed by researcher was used as a means of data collection. The experimental and control groups were subjected simultaneously to; a pretest, a week before the study onset,a posttest right after the study completion and a retention test 8 weeks after the study completion regarding the students’ success. To utilize Quantitative analysis of this research, data was subjected to an analysis of independent t-test and paired T-test.Results of this study illustrated that using dynamic geometry software GeoGebra was more effective on students’ success on Polygons and Quadrilaterals subjects comparing to the regular classrooom activities in which GeoGebra was not used. Moreover the level of retention was found to be significantly higher when GeoGebra was used in instruction.
GeoGebra Dynamic Geometry Software Computer-Aided Instruction Geometry Instruction Teaching Mathematics
Other ID | JA42NV63KT |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 3 |