The permanent knowledge that the child got from his/her personal experiences should be
positive mannered towards the environment. With the preschool education given about the
environment for the children, should lead them to become responsible individuals towards their
environment and in their success on different areas of development should be supported. In the
studies prepared for these purposes analyzed preschool period and the effects of environment education on language development on kids with parents involved. Within a 10 week environment
education program, each week there were different themed activities for in-school and out-ofschool
periods. The study group of the research was 24-36 month old 11 children in Bolu,
Bağcılar Foundation Kindergarten in the 2014-2015 education term. In the research where
co-ed technic was used for quantitative data on portraying the development in language for
children inside the study group Turkish Receiver and Expression Language Test (TİFALDİ) was
used; for qualitative data “Family Participated Interview Form” and focus group interview
forms were used. Towards the main aim of the research, with the data gained from the children
inside the study groups, for the sake of the difference between pre-test and last-test averages in
Turkish Receiver and Expression Language Test (TİFALDİ) another test was used which was
Wilcoxon Signed Test. Family Participated Interview Form was utilized by content analysis.
The research results portrays that; with parents involved environment education on language
development does have positive effect for 24-36 month old children.
Çocuğun yaşantılar yoluyla elde ettiği kalıcı bilgiler çevresine karşı olumlu tutum
oluşturmasını sağlamaktadır. Okul öncesi dönemde verilen çevre eğitimi ile çocukların
yaşadıkları çevreye karşı sorumlu bir birey olarak yetişmelerini sağlamak ve onların farklı gelişim
alanlarında kazanımlarını da desteklemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan
çalışmada, okul öncesi dönemde aile katılımlı çevre eğitiminin dil gelişimine etkisi incelenmiştir.
10 hafta süreyle uygulanan çevre eğitim programında her hafta farklı bir tema seçilerek sınıf
içi ve sınıf dışında olmak üzere farklı etkinlikler düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu,
Bolu ilinde 2014-2015 eğitim öğretim yılında Bağışçılar Vakfı Kreşine devam eden 24-36 aylık
11 çocuk oluşturmuştur. Karma araştırma deseninin kullanıldığı araştırmada nicel verilerin elde
edilmesinde, çalışma grubunda yer alan çocukların dil gelişimlerini belirlemek için Türkçe Alıcı
ve İfade Edici Dil Testi (TİFALDİ); nitel verilerin elde edilmesinde, “Aile Katılımı Görüşme
Formu” ve odak grup görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmanın temel amacı doğrultusunda,
elde edilen verilerin analizinde çalışma grubunda yer alan çocukların Türkçe Alıcı ve İfade Edici
Dil Testi (TİFALDİ) ön test-son test ortalama puanları arasındaki farkın anlamlılığı test etmek
için Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Aile Katılımı Görüşme Formları içerik analizi
yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda; aile katılımlı çevre eğitim programının
24-36 aylık çocuklarda dil gelişimine etkisi olduğu görülmüştür.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | December 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |