Game is an entertainment tool for children. Furthermore, it is frequently used as a teaching
tool by families and teachers in order to support the physical, emotional, social and cognitive
development of children. It is very important for teachers to be aware of that they can use gamebased
applications as teaching methods not only in the preschool period but also in the primary
school period. Therefore, in this study, we aim to examine the status of teachers whether or not
they use game-based learning tools. We also learned their opinions about these game-based methods. This quantitative study was conducted by using semi-structural interview technique.
The study group was composed of 20 primary school teachers who were available by using
the easily accessible sampling method. As a result of the study, we determined that all of the
primary school teachers who participated in our study were using the game-based teaching
techniques. Furthermore, all of them believed in that game-based methods were ensure the
permanent learning and it is useful for the active participation of students in the lectures. Even
though teachers believe that they are sufficient to perform game-based learning methods, it is
concluded that teachers should be supported in this regard with the help of pre-service and inservice
training seminars.
Oyun, çocuk için bir eğlence aracıdır. Bunun yanı sıra çocuğun fiziksel, duygusal, sosyal ve
bilişsel anlamda gelişmesini desteklemesi bakımından aileler ve eğitimciler tarafından sıklıkla
bir öğretim yöntemi olarak kullanılmaktadır. Okul öncesi dönemde olduğu kadar eğitim hayatının
temellerinin atıldığı ilkokul döneminde de, öğretmenlerin oyunu bir öğretim yöntemi olarak
kullanma durumları hakkında bilgi sahibi olmak oldukça önemlidir. Bu nedenle bu araştırmada,
ilkokul öğretmenlerinin öğretim yöntemi olarak oyunu kullanma durumlarını incelemek ve oyun
hakkındaki görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Nitel olarak tasarlanan araştırmada,
verilerin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme yönteminden yararlanılmıştır. Çalışma
grubunu, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile kendilerine ulaşılan, ilkokulda görev yapan
20 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma sonucunda; sınıf öğretmenlerinin tamamının oyun
yöntemini derslerde kullandıkları, oyun yönteminin kalıcı öğrenme sağladığı ve öğrencilerin
derslere aktif katılım oranlarının arttırdığı görüşünde oldukları belirlenmiştir. Öğretmenler
kendilerini oyunu bir öğretim yöntemi olarak kullanma konusunda yeterli görmelerine rağmen,
bu konuda hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim seminerleri ile desteklenmeleri gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | December 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |