In this study, it was aimed to analyze the reactions of the children continuing kindergarten
towards vegetables through activities based on project approach. The sample of the research
consists of a total of 10 children with 1 boy and 9 girls studying in the second semester of
the academic year 2014-2015 in the kindergarten of an elementary school located in Sarıçam
district of the city of Adana and their mothers. Pictures related to vegetables drawn by the
children before and after the study, mother information forms, information form in regard to
the reactions of the children against vegetables and vegetable table for children were used
as data collection tools. Regarding the results of the study, while an increase was observed
in the weekly vegetable consumption levels of children in the food group rankings, there was
a decrease in the number of vegetables they did not like eating. It was seen that the types of
vegetable that the children did not recognize, name and eat decreased.
Bu çalışmada, anasınıfına devam eden çocukların sebzelere ilişkin tepkilerinin proje
yaklaşımına dayalı etkinlikler aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini
2014- 2015 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Adana ili Sarıçam ilçesindeki bir ilkokulun
anasınıfındaki 1 erkek 9 kız toplamda 10 çocuk ile anneleri oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak çocukların çalışma öncesi ve sonrasında yaptıkları sebzelerle ilgili resimler, anne
bilgi formu, çocukların sebzelere ilişkin tepkilerine yönelik bilgi formu ve çocuklar için sebze
çizelgesi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında besin grupları sıralamasında
çocukların haftalık sebze tüketim miktarlarında artış gözlenirken yemekten hoşlanmadıkları
sebze sayısında düşüş saptanmıştır. Çocukların tanımadığı, adlandıramadığı ve yemediği sebze
çeşitlerinin azaldığı görülmüştür.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | December 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |