The purpose of this study is to determine pre-school teacher candidates’ levels of anxiety
regarding their future careers in teaching. The sample consists of 172 pre-school teacher
candidates studying the Pre-School Education programme at Kastamonu University Faculty of
Education. For data collection to find out the anxiety levels of students “Teacher Candidate’s
Anxiety Scale” and “Personal Information Form” were used. Teacher Candidate’s Anxiety
Scale is composed of 45 items. Results show that pre-school teacher candidates’ anxiety levels
regarding their teaching career can be described as “very low”. There are also statistically
significant differences in anxiety levels when examined according to different variables such
as teacher candidates’ school year, perceived readiness for the occupation teaching, perceived
success and the rank of the Pre-school Education programme in their university preference list.
Araştırma, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği bölümünde
okuyan okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik gelecek kaygılarının
ne düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliğine devam eden 172 okul
öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının gelecek kaygılarını
belirleyebilmek için “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği 45 maddeden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, okul öncesi
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeylerinin “çok az” olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca, okul öncesi öğretmen adaylarının bulundukları sınıf, kendilerini
öğretmenlik mesleği için hazır hissetme, başarı algısı ve branş tercih sırası değişkenlerine göre
öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeyleri açısından anlamlı farklar bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |