Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of The Future Anxieties of Pre-School Teacher Candidates

Year 2016, Volume: 24 Issue: 5, 2353 - 2372, 15.12.2016

Abstract

The purpose of this study is to determine pre-school teacher candidates’ levels of anxiety
regarding their future careers in teaching. The sample consists of 172 pre-school teacher
candidates studying the Pre-School Education programme at Kastamonu University Faculty of
Education. For data collection to find out the anxiety levels of students “Teacher Candidate’s
Anxiety Scale” and “Personal Information Form” were used. Teacher Candidate’s Anxiety
Scale is composed of 45 items. Results show that pre-school teacher candidates’ anxiety levels
regarding their teaching career can be described as “very low”. There are also statistically
significant differences in anxiety levels when examined according to different variables such
as teacher candidates’ school year, perceived readiness for the occupation teaching, perceived
success and the rank of the Pre-school Education programme in their university preference list.

References

  • Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
  • Alisinanoğlu, F., Kesicioğlu, A.S., & Ünal, E. (2010, Mayıs). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları II Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri.
  • Aydın, A., &Tekneci, E. (2013). Zihin Engelliler Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 1 – 12.
  • Bakırcıoğlu, R. (2005). İlköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimde rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı.
  • Burkovik, H. Y. (2013). Kaygılanacak ne var!. İstanbul: Timaş.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve Fen-Edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115 – 127.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Genç, H. (2008). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerine bir durum çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ghaith, G., & Shaaban, K. (1999). The relationship between perceptions of teaching concerns, teacher efficacy, and selected teacher characteristics. Teaching and Teacher Education, 15(5), 487 – 496.
  • Gümrükçü Bilgici, B., & Deniz, Ü. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Izgar, A. (2009). Engelli Çocuğu Olan Ailelerin Sosyal Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem A Yayıncılık.
  • Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan korkuya. İstanbul: Remzi.
  • Köroğlu, E. (2013). Kaygılarımız, korkularımız nedir? Nasıl baş edilir?. Ankara: HYB.
  • Kurtuldu, M.K., & Ayaydın, A. (2010). Güzel sanatlar bölümü öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28,111 – 118.
  • MEB Mevzuat Bankası. (04.03.2006). Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Resmi Gazete. 3-5.
  • Morton, L.L., Vesco, R., Williams, N.H., & Awender, M.A. (1997). Student teacher anxieties related to class management, pedagogy, evaluation, and staff relations. British Journal of Educational Psychology. 67, 69 – 89.
  • Öngen, D. E. (2012). The Relationship between Hopelessness and Sensation Seeking in Secondary School Teacher Candidates. Procedia – Social and Behavioral Sciences 46, 3021-3025.
  • Rector, N.A., Bourdeau, D., Kitchen, K., & Joseph-Massiah, L. (2011). Anxiety disorders, an information guide. Canada: Centre of Addiction and Mental Healths.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 198-209.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Seven, S.(2013). Çocuk ruh sağlığı. Ankara: Pegem.
  • Sürücü, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. Yüksek Lisans Tezi,
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ünal, S., &Ada, S. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (2.Basım). İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Ünaldı, Ü.E., & Alaz, A. (2008). Coğrafya öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi
  • Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 1 – 13.
  • Yeşilyaprak, B. (2008). Eğitimde rehberlik hizmetleri: gelişimsel yaklaşım. İstanbul: Nobel.
  • Yıldırım, A. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının meslekî öz-yeterlik algıları ile meslekî kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gelecek Kaygılarının İncelenmesi

Year 2016, Volume: 24 Issue: 5, 2353 - 2372, 15.12.2016

Abstract

Araştırma, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği bölümünde
okuyan okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik gelecek kaygılarının
ne düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliğine devam eden 172 okul
öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının gelecek kaygılarını
belirleyebilmek için “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği 45 maddeden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, okul öncesi
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeylerinin “çok az” olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca, okul öncesi öğretmen adaylarının bulundukları sınıf, kendilerini
öğretmenlik mesleği için hazır hissetme, başarı algısı ve branş tercih sırası değişkenlerine göre
öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeyleri açısından anlamlı farklar bulunmuştur. 

References

  • Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
  • Alisinanoğlu, F., Kesicioğlu, A.S., & Ünal, E. (2010, Mayıs). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları II Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri.
  • Aydın, A., &Tekneci, E. (2013). Zihin Engelliler Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 1 – 12.
  • Bakırcıoğlu, R. (2005). İlköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimde rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı.
  • Burkovik, H. Y. (2013). Kaygılanacak ne var!. İstanbul: Timaş.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve Fen-Edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115 – 127.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Genç, H. (2008). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerine bir durum çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ghaith, G., & Shaaban, K. (1999). The relationship between perceptions of teaching concerns, teacher efficacy, and selected teacher characteristics. Teaching and Teacher Education, 15(5), 487 – 496.
  • Gümrükçü Bilgici, B., & Deniz, Ü. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Izgar, A. (2009). Engelli Çocuğu Olan Ailelerin Sosyal Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem A Yayıncılık.
  • Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan korkuya. İstanbul: Remzi.
  • Köroğlu, E. (2013). Kaygılarımız, korkularımız nedir? Nasıl baş edilir?. Ankara: HYB.
  • Kurtuldu, M.K., & Ayaydın, A. (2010). Güzel sanatlar bölümü öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28,111 – 118.
  • MEB Mevzuat Bankası. (04.03.2006). Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Resmi Gazete. 3-5.
  • Morton, L.L., Vesco, R., Williams, N.H., & Awender, M.A. (1997). Student teacher anxieties related to class management, pedagogy, evaluation, and staff relations. British Journal of Educational Psychology. 67, 69 – 89.
  • Öngen, D. E. (2012). The Relationship between Hopelessness and Sensation Seeking in Secondary School Teacher Candidates. Procedia – Social and Behavioral Sciences 46, 3021-3025.
  • Rector, N.A., Bourdeau, D., Kitchen, K., & Joseph-Massiah, L. (2011). Anxiety disorders, an information guide. Canada: Centre of Addiction and Mental Healths.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 198-209.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Seven, S.(2013). Çocuk ruh sağlığı. Ankara: Pegem.
  • Sürücü, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. Yüksek Lisans Tezi,
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ünal, S., &Ada, S. (2001). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (2.Basım). İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Ünaldı, Ü.E., & Alaz, A. (2008). Coğrafya öğretmenliğinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi
  • Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 1 – 13.
  • Yeşilyaprak, B. (2008). Eğitimde rehberlik hizmetleri: gelişimsel yaklaşım. İstanbul: Nobel.
  • Yıldırım, A. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının meslekî öz-yeterlik algıları ile meslekî kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
There are 31 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Bahar Gümrükçü Bilgici This is me

Ümit Deniz This is me

Publication Date December 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 24 Issue: 5

Cite

APA Gümrükçü Bilgici, B., & Deniz, Ü. (2016). Investigation of The Future Anxieties of Pre-School Teacher Candidates. Kastamonu Education Journal, 24(5), 2353-2372.

10037