The purpose of this study is to analyze primary school teachers’, 1st grade students, and
their parents’ perceptions of pre-school teachers and education through metaphors. In this
sense, data were collected from primary school teachers working in the schools with nursery
classes located in Yenimahalle district of Ankara province and Gazipaşa district of Antalya
province after distributing “Data Collection Form for Teachers”, from 1st grade students
via “Data Collection Form for Students”, and from parents via “Data Collection Form for
Parents”. Qualitative research methods were employed in this study. The metaphors created by
the study group were analyzed via content analysis. The study group created metaphors mostly
under the categories of teacher with molding and formatting functions as well as the teacher as
the supplier of knowledge.
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğretmenlerinin, 1. sınıf öğrencilerinin ve ailelerinin okul
öncesi eğitimine yönelik algılarının metaforlar yoluyla incelenmesidir. Bu amaçla Ankara’nın
Yenimahalle ilçesinde ve Antalya’nın Gazipaşa ilçesinde anasınıfı olan ilkokullarda eğitim
veren ilkokul sınıf öğretmenlerine “Öğretmen Veri Toplama Formu”, öğrenim gören 1. sınıf
öğrencilerine “Öğrenci Veri Toplama Formu” ve ailelerine “Ebeveyn Veri Toplama Formu”
dağıtılarak veriler toplanmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu araştırmada, çalışma
grubunun oluşturduğu metaforlar, içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma
grubu, okul öncesi öğretmeni ile ilgili en çok şekillendirici ve biçimlendirici işlevi olan öğretmen
ve bilgi sağlayıcısı olarak öğretmen kategorisi altında metafor üretmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |