Changes in an updated program could be difficult for the practitioners like teachers.
As our national preschool program updated in 2013, some new arrangements made
and offered for the teachers. In different countries studies showed that the adaptation
of teachers to the new program took time, and teachers also were found to fail in
application of the new programs from this point of view, the main objective of the research is to determine children’s ideas about organising a new, different and special
learning center and making them to bring materials from their home to design their
new learning center. Children’s ideas were asked through some questions about
designing a different and new learning center and which materials they prefered in
the organisation of the new learning center. The time spent in the new centers, number
of children who prefered to play in that center at the same time, constructing of new
materials in their olay sessions were observed for three weeks. Findings were discussed
and implications for learning centers and for further research were determined.
Yeni uygulamaların uygulayıcılar tarafından kabul görüp etkin biçimde
uygulanması zaman alabilmektedir. 2013 yılında güncellenen okul öncesi eğitim
programında da bir takım yenilikler getirilmiştir. Çeşitli ülkelerde gerçekleştirilmiş
araştırmalar incelediğinde, ulusal programlar değiştiği zaman, öğretmenlerin yeni
programa adapte olmakta ve düzenlemeleri yapmakta zorlandıkları ve eski, klasik
yöntemleri kullanmayı tercih ettikleri görülmektedir. Bu noktadan hareketle, bu
araştırma, güncellenen okul öncesi eğitim programı ve sınıf içi düzenlemelerini
göz önünde tutarak çocukların kendi yaratıcılıklarını ve karar verme becerilerini
kullanarak kendi istedikleri materyallerle sınıf içi farklı bir öğrenme merkezi
oluşturmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Çocukların kendi isteklerine göre
düzenledikleri öğrenme merkezlerindeki etkinliklerinin de incelendiği çalışmada;
öncelikli olarak çocukların fikirleri sorularak kendi tasarım ve isteklerine göre bir
öğrenme merkezi oluştursalardı nasıl bir merkez ortaya koyarlardı ve bu merkez için
hangi materyalleri getirirlerdi soruları yöneltilerek görüşleri alınmıştır. Çocukların
çeşitli materyaller getirerek oluşturdukları yeni ve özgün öğrenme merkezinde
geçirdikleri süre, oyunların özelliği, öğrenme merkezini kullanmayı tercih eden çocuk
sayısı gibi değişkenler incelenerek ortaya konmuş ve araştırma sonucunda öğrenme
merkezlerine yönelik çeşitli öneriler getirilmiştir
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Acceptance Date | June 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 2 |