This study aimed to determine pre-service music teachers’ perception of the concept of
teacher by means of metaphors. The study sample included 130 pre-service music teachers in
the Music Teaching Program of the Fine Arts Teaching Department at Balıkesir University’s
Necatibey Education Faculty. The study data were collected by having the participants
complete the sentences. “A teacher is like a... because....” or “A teacher resembles to a...
because...” This is a qualitative study. The data were collected using a questionnaire created
by the researcher with open-ended questions. The data were examined using content analysis
method before being interpreted. The pre-service music teacher produced 31 metaphors. These
metaphors were classified into five theoretical categories by shared characteristics. The study
results revealed that the concept of teacher was explained using different metaphors by the
pre-service teachers.
Bu çalışmada, müzik öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına yönelik algılarının
metaforlar yolu ile ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Balıkesir
Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi
Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 130 müzik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın
verileri, “Öğretmen… gibidir; çünkü…” yada “Öğretmen…benzer; çünkü….” cümlelerini
tamamlamaları ile elde edilmiştir. Araştırma nitel bir çalışmadır. Veriler, araştırmacı tarafından
geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan anket yolu ile toplanmıştır. Daha sonra, veriler
içerik analizi yöntemi ile incelenerek yorumlanmıştır. Araştırmada, müzik öğretmeni adayları
31adet metafor üretmiştir. Müzik öğretmeni adayları tarafından üretilen bu metaforlar ortak
özellikleri bakımından 5 kavramsal kategori altında toplanmaktadır. Araştırma sonucunda,
öğretmen adayları tarafından “öğretmen” kavramının birbirlerinden farklı metaforlarla
açıklandığı ortaya çıkarılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | April 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |