Bu araştırmanın amacı liselerde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerini ölçen
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmaya 2014-2015 Eğitim-Öğretim Yılı
Güz Dönemi’nde kamuya bağlı üç farklı lisede öğrenim gören toplam 524 öğrenci katılmıştır.
Ölçeğin geliştirilmesinin ilk aşamasına iki farklı lisede öğrenim gören 394, ikinci aşamasına
ise farklı bir lisede öğrenim gören 130 öğrenci katılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmasında
taslak ölçek maddeleri üzerinde Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör
Analizi (DFA) yapılmıştır. Analizler sonucunda 18 maddeden oluşan üç boyutlu ölçeğin son
hali oluşturulmuştur. Ölçeğin güvenirliğini belirten Cronbach Alfa değeri birinci boyutta, 93,
ikinci boyutta, .64, üçüncü boyutta 67, toplamda ise .85’dir. Bulgular sınıf yönetimi ölçeğinin
Türkiye’de öğrenim gören lise öğrencileri için geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir.
This study aims to develop a classroom management scale (CMS) for the teachers who
work at high schools. The study was conducted to total of 524 students who are enrolled in
three distinct public high schools during the 2014- 2015 academic calendar of the fall semester.
In the first phase of the scale development, 394 students from two different high schools, in
the second phase 130 high school students from another different high school students were
recruited. In relation to reach the validity and confirmation of the scale, exploratory factor
analysis was performed and confirmatory factor analyses were performed on the pilot items
of the scale. The results yielded 18 items with three dimensions of the classroom management
scale. Conbach Alpha level for each dimensions are .93, .64, .67 and the level for the whole
scale is .85. Findings of the study show that the classroom management scale is valid and
reliable for the students at high schools in Turkey.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |