The aim of this study is to find out prospective science teachers’ attitudes towards
environmental problems and their metaphorical perception of “environmental pollution”. The
research was performed in 2013-2014 fall semester at Gaziosmanpasa University in Tokat. The
study group of this research was (n=132) prospective science teachers. The data collection tools
were the “Environmental Attitude Scale” (Yoldas, 2009) and metaphor collection form. The
survey method, which is one of the quantitative research methods and the phenomenographic
design, which is one of the qualitative research methods, were used in this study. The
quantitative data of this research were analysed descriptive analysis and One-Way ANOVA
methods and the qualitative data was analysed content analysis. The result of this research
showed that prospective science teachers became familiar with environmental problems but
their environmental attitude scores were intermediate level. Also their environmental attitude
was significant difference according to their gender, but their environmental attitude wasn’t
significant differences according to their age, the type of high school that they graduated
from, the type of place of residence, parents’ education level, parents’ occupation, families
economic status and whether their membership in the environmental association. A total of 103
metaphors were produced for the concept of “environmental pollution” by the participant and
these metaphors were divided into a total of eleven different categories.
Environmental Education Environmental Attitude Prospective Science Teacher Metaphors Environmental Pollution Content Analysis
Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik
tutumlarını ve çevre kirliliğine yönelik metaforik algılarını araştırmaktır. Araştırma 2013-2014
eğitim öğretim yarıyılı güz döneminde Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın, çalışma grubunu fen bilimleri öğretmen adayları (n=132) oluşturmuştur.
Araştırmada verileri toplamak amacıyla “Çevre Tutumları Ölçeği”(Yoldaş, 2009) ve metafor
toplama formu kullanılmıştır. Bu araştırma da nicel araştırma yöntemlerinden biri olan
tarama yöntemi ve nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan olgubilim deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel verileri betimsel analiz yöntemi ve tek yönlü ANOVA veri analiz yöntemleri
kullanılarak, nitel verileri ise içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda, fen bilimleri öğretmen adaylarının çevre sorunlarına aşina oldukları fakat çevre
tutum puanlarının orta seviyede olduğu görülmüştür. Çevre tutum düzeyinin ise cinsiyete göre
anlamlı farklılık gösterirken, öğretmen adaylarının yaş, mezun oldukları lisenin türü, ikamet
ettikleri yerin türü, anne-baba eğitim durumu, anne-baba mesleği, sosyoekonomik durum ve
çevreyle ilgili derneğe üyeliğe göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Çevre kirliliği
kavramına yönelik metafor analizi sonucunda ise toplam 103 metafordan 11 farklı kategori
oluşturulmuştur.
Çevre Eğitimi Çevreye Yönelik Tutum Fen Bilimleri Öğretmen Adayları Metaforlar Çevre Kirliliği İçerik Analizi
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | March 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |