The aim of this study is to examine the terms of values the songs contained in the unit in the
book music lessons in middle school (5-8). In the study, was used descriptive content analysis
the document analysis method. It has tried to determine. similar and different aspects 5, 6, 7
and 8th grade students music lessons in the workbook lyrics and values are the values in the
training instructions in secondary schools.
As a result of study has been determined the emphasis value where at 230 locations in
the words songs in the music lesson book in the middle school (5-8). It has been identified
that from the values under section 27 in Ministry of Education values educational instruction
highlighted of most “love” value, followed by “patriotism” value. Also is determined not place given to values “Fairness”, “Humility”, “Doing good”, “Cultural Heritage with Bounce”,
“hospitality”, “Be gentle,” “Participatory Be” and “Greetings” in activity song music lessons
middle school(5-8).
Yapılan çalışmanın amacı, ortaokullarda(5-8) okutulan müzik dersi kitaplarındaki
ünitelerde yer alan şarkıları değerler bakımından incelemektir. Çalışmada betimsel içerik
analizi ve doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Ortaokullarda 5, 6, 7 ve 8. sınıf
müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkıların sözleri belirlenerek, MEB değerler
eğitimi yönergesindeki değerlerle olan benzer ve farklı yönleri tespit edilmeye çalışılmıştır.
Çalışma sonucunda ortaokul(5-8) müzik ders kitaplarındaki şarkı sözlerinin mısralarında,
230 yerde değer vurgusunun yapıldığı tespit edilmiştir. MEB değerler eğitimi yönergesinde
yer alan 27 başlık altındaki değerlerden, en çok “sevgi” değerinin, ardından “vatanseverlik”
değerinin vurgulandığı tespit edilmiştir. Ayrıca ortaokul(5-8) müzik dersi, etkinlik şarkılarında
“Adil Olma”, “Alçakgönüllülük”, “İyilik Yapmak”, “Kültürel Mirasa Sahip Çıkma”,
“Misafirperverlik”, “Nazik Olmak”, “Paylaşımcı Olmak” ve “Selamlaşma” değerlerine yer
verilmediği belirlenmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | November 18, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |