Learning has taken important part for people’s life, since born. Effective learning depends
on individuals’ mental, emotional, social and physical development. Development of all these
areas bound up functional working of brain. Recently, examining brain effect on learning
researches are increased with developing technology. Accordingly, teachers try to transfer
these research results into learning environment. Transfering scientific researches into learning environment involves ethical responsibility for researchers and implementers. Correctly
interpreting and transfering the research evidences which explain the relationship between
brain and learning are important. In this article, the researches that explain relationship
between brain and learning in literature are analyzed and compiled. With these information
(based on literature) reccomendations have been developed for implementation.
Öğrenme, doğumdan itibaren bireyin yaşamında önemli bir rol oynamaktadır. Etkili
öğrenmenin gerçekleşebilmesi bireyin zihinsel, duygusal, sosyal ve fiziksel gelişimine bağlıdır.
Bütün bu alanlardaki gelişim beynin işlevsel çalışmasına bağlı olarak gerçekleşmektedir.
Gelişen teknolojinin de etkisiyle son yıllarda beynin öğrenme üzerindeki etkisini inceleyen
çalışmaların sayısı artmıştır. Bu doğrultuda öğretmenlerin çalışma sonuçlarını öğretim
ortamına aktarma çabaları gözlenmektedir. Bilimsel çalışmaların öğretim ortamına
aktarımında araştırmacıların ve uygulayıcıların etik sorumlulukları bulunmaktadır. Beyin ve
öğrenme arasındaki ilişkiyi açıklamaya yönelik yapılan çalışmalardan elde edilen kanıtların
doğru yorumlanması ve aktarılması önemlidir. Bu çalışmada, alanyazında beyin ve öğrenme
arasındaki ilişkiyi açıklayan, buna ilişkin kanıtlar sunan çalışmalar incelenmiş ve derlenmiştir.
Alanyazından elde edilen bilgilere dayalı olarak uygulamaya yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | June 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |