Environmental problems, which include continuous dynamic structure and change,
needs continuous observation to produce true policies and environmental education must
equally be in a dynamic structure as those problems. Thus, Environmental Knowledge Levels
and Environmental Attitudes of 604 8th grade students who study in 11 different secondary
schools in the city of Kastamonu have been researched in this study. It has been researched
whether the relation between environmental knowledge and environmental attitudes, gender
and socioeconomic levels are distinctive factors for knowledge and attitudes. According to the
results of this study, it was found that there is a relation between knowledge and attitude, and
that female students not only have better knowledge of environment but they are more sensitive
to environment compared to male students, and socioeconomic level has an effect on knowledge
level but it has no significant effect on attitudes.
Sürekli dinamik bir yapı ve değişim içeren çevre sorunları, çevre eğitiminin de aynı
düzeyde dinamik bir yapıda olmasını ve doğru politikalar üretilmesi adına sürekli izlenmesini
gerektirmektedir. Buradan hareketle bu araştırmada Kastamonu ilindeki 11 ortaokulda öğrenim
gören 604 8. Sınıf öğrencisinin Çevresel Bilgi Düzeyleri ve Çevresel Tutumları araştırılmıştır.
Çevre bilgisi ile çevresel tutum arasındaki ilişki, cinsiyetin ve sosyoekonomik düzeyin bilgi ve
tutumda ayırt edici bir etken olup olmadığı hususları incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına
göre, bilgi ile tutum arasında bir ilişki olduğu, kız öğrencilerin hem bilgilerinin daha yüksek
olduğu hem de erkeklere göre çevre hususunda daha duyarlı oldukları ve sosyoekonomik
düzeyin bilgi üzerine etkisinin olduğu fakat tutum üzerine önemli bir etkisinin olmadığı tespit
edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | January 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |