Research Article
BibTex RIS Cite

Perceptions of Secondary Education Science Teacher Candidates on Their Teaching Profession Competencies

Year 2017, Volume: 25 Issue: 3, 1249 - 1262, 15.05.2017

Abstract

The purpose of this study was to determine the perceptions of secondary education science
teacher candidates on their teaching profession competencies. Quantitative data were collected
via “Teacher Competencies Scale” according to some variables. The study was conducted with
155 secondary education science teacher candidates. Two-way ANOVA test results showed
significant difference in terms of the type of the program but no significant differences were
detected in terms of field, gender and age. It was concluded that secondary education science
teacher candidates perceive themselves adequate for teaching profession competencies in
general. They perceived themselves most adequate for topics such as “listening to students
with interest”, “providing a democratic learning environment,” and “associating subjects with
life.”  

References

  • Anıl, D., & Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri (Elementary school teachers’ views on issues they experience through measurement and evaluation processes). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749-764. doi: 10.1016/S0742-051X(00)00023-8
  • Bozkurt Bostancı, A., & Kayaalp, D. (2011). İlköğretim okullarında öğretmen performansının geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 127-140.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S., & Dereli, H. M. (2014). Farklı yaklaşımları uygulayan okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejilerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496.
  • Bıçak, B., & Çakan, M. (2004, December). Lise öğretmenlerinin sınıf içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarına dönük görüşleri (Views of the high school teachers about assesment and evaluation practices in classroom). MEB, Ortaöğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu, Ankara, Turkey.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS). Ankara, Turkey: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chapman, D. W., & Mählck, L. O. (1997). Changing what happens in schools: Central level initiatives to improve school practice. In Chapman, D. W., Mählck, L. O., & Smulders, A. (Eds.) From Planning to Action: Government Initiatives for Improving School Level Practice. Paris: International Institute for Educational Planning-UNESCO.
  • Châu, G. (1996). The quality of primary schools in different development contexts. UNESCO: International Institute for Educational Planning.
  • Chong, S. (2011). Developing student teachers’ professional identities-An exploratory study. International Educational Studies, 4(1), 30-38.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim (Comparison of elementary and secondary school teachers in terms of their assessment practices and perceptions toward their qualification levels). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Daniel, L. G., & King, D. (1998). Knowledge and use of testing and measurement literacy of elementary and secondary teachers. Journal of Educational Research, 91(6), 331-344. doi: 10.1080/00220679809597563
  • Darling-Hammond, I. (1999). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1),1-40.
  • Erişen, Y., & Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları (The self-perception on competency of the prospective teachers in terms of general teacher behaviors). Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 1-12.
  • Gök, B., & Şahin, A. E. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri (The multiple uses of assessment methods in 4th and 5th grades and the competency levels of teachers). Eğitim ve Bilim, 34(153), 127-143.
  • Güven, B., & Sözer, M. A. (2007). Views of teacher candidates toward individualized instruction. Hacettepe University Journal of Education, 32, 89-99.
  • Güven, S. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programının öğretmen adaylarına kazandırdığı mesleki yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (An evaluation of secondary school field teaching master programme with no dissertation from the point of view of competencies instilled on teacher candidates). Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 141-148.
  • Holm, J. & Kajander, A. (2015). Lessons learned about effective professional development: Two contrasting case studies. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 3(4), 262- 274.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler (Statistical operations on measurement results). H. Atılgan (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • Kanu, Y. (1996). Educating teachers for the improvement of the quality of basic education in developing countries. International Journal of Educational Development, 16(2), 173-184. doi: 10.1016/0738-0593 (95) 00040-2
  • Kapıcı, U. Z. (2003). Öğretmenlerin özyeterlik algıları ve sınıf içi iletişim örüntüleri (Teacher's self-efficacy beliefs and communication patterns classroom). (Unpublished MA thesis), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları (The perceptions of teachers’ sufficiency). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri (Scientific research methods). Ankara, Turkey: Nobel Yayıncılık.
  • Kennedy, M. M. (1999). The role of preservice teacher education. In Darling-Hammond, L. and Sykes, G. Teaching as the Learning Profession: Handbook of Teaching and Policy. San Francisco: Jossey Bass.
  • Khatoon, H., Azeem, F., & Akhtar, S. H. (2011). The impact of different factors on teaching competencies at secondary level in Pakistan. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(5), 648-655.
  • Köksal, N. (2014). Competencies in teacher education: Preservice teachers’ perceptions about competencies and their attitudes. African Journal of Philosophy, 1(1), 1-7.
  • Kösterelioğlu, İ., & Akın Kösterelioğlu, M. (2008). Stajyer öğretmenlerin mesleki yeterliklerini kazanma düzeylerine ilişkin algıları (Perception of assistant teachers’ level of acquiring occupational skills). SAÜ Fen Edebiyat Dergisi, 2, 257-275.
  • Kurnaz, M. A. (2014). Conceptual understanding of science teacher candidates regarding the reason for measurement and evaluation and for determining learning change. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5), 1977-1995.
  • MEB-Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (Republic of Turkey Ministry of National Education-General Directorate of Teacher Training and Development). (2012). Öğretmen mesleği genel yeterlikleri. Retrieved 04/03/2014, from http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html.
  • Mendro, R. L. (1998). Student achievement and school and teacher accountability. Journal of Personnel Evaluation in Education, 12, 257–267. doi: 10.1023/A:1008019311427
  • Mert Uyangör, S., & Kobak, M. (2012, June). Öğretmen adaylarının akademik başarıları ve sahip oldukları öğretmen yeterlilikleri arasındaki ilişki (The relationship between academic achievement and teacher qualifications of teacher candidates). X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Turkey.
  • Miguel, M. M., & Barsaga, B. E. (1997). Multi-grade schooling in the Philippines: A strategy for improving access to and quality of primary education – From Planning to Action: Government initiatives for improving school-level practice. Paris: International Institute for Educational Planning - UNESCO.
  • Milner, H. R., & Hoy, A. W. (2002, April). Respect, social support and teacher efficacy: A case study. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Session 26.65: Knowledge of self in the development of teacher expertise. New Orleans, LA.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108, 1017–1054.
  • Moon, B. (2007). Research analysis: Attracting, developing and retaining effective teachers: A global overview of current policies and practices. Paris: UNESCO.
  • Mulholland, J., Dorman, J. P., & Odgers, B. M. (2004). Assessment of science teaching efficacy of preservice teachers in Australian University. Journal of Science Teacher Education, 15(4), 313-331. doi: 10.1023/B:JSTE.0000048334.44537.86
  • Nye, B., Konstantopoulos, S., & Hedges, L. V. (2004). How large are teacher effects? Educational Evaluation and Policy Analysis, 26(3), 237–257. doi: 10.3102/01623737026003237
  • OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). (2005). The definition and selection of key competencies. Retrieved 04/03/2014,from http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf.
  • Öksüzoğlu, P. (2009). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin yeterlik algıları (Self perceptions of on proficiency in teaching profession physcical education teacher candidates). (Unpublished MA thesis), Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin, Turkey.
  • Pantic´, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher competencies as a basis for teacher education-Views of Serbian teachers and teacher educators. Teaching and Teacher Education, 26, 694-703. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.005
  • Pendergast, D., Garvis, S., & Keogh, J. (2011). Pre-service student-teacher self-efficacy beliefs: an insight into the making of teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(12), 46-58.
  • Salamuddin, N. Harun, M. T., & Abdullah, N. A. D. (2011). Teachers’ competency in schools extra-curricular management. World Applied Sciences Journal, 15, 49-55.
  • Saracaloğlu, A. S., Aslantürk, E., & Çengel, M. (2006). Aydın ili ilköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki ve bireysel yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Examining primary school teachers’ in Aydın province professional and personal qualifications in terms of different variables). Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı (pp. 104–118). Gazi Üniversitesi, Ankara, Turkey.
  • Saracaloğlu, A. S., Kumral, O., & Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri (Anxieties, academic motivation levels and competencies at teaching profession of students at secondary education fields teaching nonthesis master program). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38-54.
  • Savran, A., & Çakıroğlu, J. (2003). Difference between elemantary and secondary preservice science teachers’ perceived efficiacy beliefs and their classroom management beliefs. TOJET, 2, 43-49.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4–14. doi: 10.3102/0013189X015002004
  • Şeker, H., Deniz, S., & Görgen, İ. (2004). Öğretmen yeterlikleri ölçeği (Teacher qualifications scale). Milli Eğitim Dergisi, 164, 105-117.
  • Temel, A. (1991). Ortaöğretimde ölçme ve değerlendirme sorunları (Assessment and evaluation issues in secondary education). Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 18, 23-27.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2002, April). The influence of resources and support on teachers efficacy beliefs. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Session 18.82: What is the value of understanding beliefs? An exploration of beliefs related to academic achievement. New Orleans, LA
  • Westera, W. (2001). Competences in education: a confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 33(1), 75-88. doi:10.1080/002202701750039255
  • Wright, S. P., Horn, S. P., & Sanders, W. L. (1997). Teacher and classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, 57–67.
  • Yanpar, T. (1992). Ankara ilkokullarındaki ikinci devre öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği ve konu alanlarıyla ilgili eğitim ihtiyaçları (Senior primary school teachers’ in Ankara training needs related to their profession and subject matters ) (MA thesis), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, N., & Alev, N., & Ekiz, D. (2010). The contribution of reflective-based mentoring to the initial professional development of student teachers during teaching practice. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 11(3), 75-100.
  • YÖK (Higher Education Board). (1998). 1998 yılı aday öğretmen kılavuzu (Teacher candidate guide in 1998). Retrieved 04/03/2014 from https://www.yok.gov.tr/documents/10279/38502/dersgozlemformu/3807d251-a59c-4c78-b6ff-ccf32eb1db71
  • YÖK (Higher Education Board). (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (Teacher training and education faculties).Retrieved 04/03/2014, from http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/yok_ogretmen_kitabi/2f55fd61-65b8-4a21-85d9-86c807414624

Ortaöğretim Fen Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Yeterlilikleri Hakkındaki Algıları

Year 2017, Volume: 25 Issue: 3, 1249 - 1262, 15.05.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaöğretim fen öğretmen adaylarının öğretmen mesleğine yönelik
yeterlilikleri hakkındaki algılarını belirlemektir. Bu amaçla öğretmen yeterlilikleri ölçeği ile
bazı değişkenlere göre nicel veriler elde edilmiştir. Araştırma 155 ortaöğretim fen öğretmen
adayı ile yürütülmüştür. İki faktörlü ANOVA test sonuçları program türü açısında anlamlı
farklılık göstermiş fakat alan, cinsiyeş ve yaş açısından anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
Çalışmada ortaöğretim fen öğretmen adaylarının genel olarak öğretmenlik mesleği yeterlilikleri
açısından kendilerini yeterli olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının
kendilerini en fazla yeterli algıladıkları konular; “öğrencileri ilgi ile dinleme”, “demokratik
bir öğrenme ortamı sağlama” ve “konuları yaşamla ilişkilendirme” dir. 

References

  • Anıl, D., & Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri (Elementary school teachers’ views on issues they experience through measurement and evaluation processes). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749-764. doi: 10.1016/S0742-051X(00)00023-8
  • Bozkurt Bostancı, A., & Kayaalp, D. (2011). İlköğretim okullarında öğretmen performansının geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 127-140.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S., & Dereli, H. M. (2014). Farklı yaklaşımları uygulayan okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejilerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496.
  • Bıçak, B., & Çakan, M. (2004, December). Lise öğretmenlerinin sınıf içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarına dönük görüşleri (Views of the high school teachers about assesment and evaluation practices in classroom). MEB, Ortaöğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu, Ankara, Turkey.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS). Ankara, Turkey: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chapman, D. W., & Mählck, L. O. (1997). Changing what happens in schools: Central level initiatives to improve school practice. In Chapman, D. W., Mählck, L. O., & Smulders, A. (Eds.) From Planning to Action: Government Initiatives for Improving School Level Practice. Paris: International Institute for Educational Planning-UNESCO.
  • Châu, G. (1996). The quality of primary schools in different development contexts. UNESCO: International Institute for Educational Planning.
  • Chong, S. (2011). Developing student teachers’ professional identities-An exploratory study. International Educational Studies, 4(1), 30-38.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim (Comparison of elementary and secondary school teachers in terms of their assessment practices and perceptions toward their qualification levels). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Daniel, L. G., & King, D. (1998). Knowledge and use of testing and measurement literacy of elementary and secondary teachers. Journal of Educational Research, 91(6), 331-344. doi: 10.1080/00220679809597563
  • Darling-Hammond, I. (1999). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1),1-40.
  • Erişen, Y., & Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları (The self-perception on competency of the prospective teachers in terms of general teacher behaviors). Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 1-12.
  • Gök, B., & Şahin, A. E. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri (The multiple uses of assessment methods in 4th and 5th grades and the competency levels of teachers). Eğitim ve Bilim, 34(153), 127-143.
  • Güven, B., & Sözer, M. A. (2007). Views of teacher candidates toward individualized instruction. Hacettepe University Journal of Education, 32, 89-99.
  • Güven, S. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programının öğretmen adaylarına kazandırdığı mesleki yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (An evaluation of secondary school field teaching master programme with no dissertation from the point of view of competencies instilled on teacher candidates). Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 141-148.
  • Holm, J. & Kajander, A. (2015). Lessons learned about effective professional development: Two contrasting case studies. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 3(4), 262- 274.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler (Statistical operations on measurement results). H. Atılgan (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • Kanu, Y. (1996). Educating teachers for the improvement of the quality of basic education in developing countries. International Journal of Educational Development, 16(2), 173-184. doi: 10.1016/0738-0593 (95) 00040-2
  • Kapıcı, U. Z. (2003). Öğretmenlerin özyeterlik algıları ve sınıf içi iletişim örüntüleri (Teacher's self-efficacy beliefs and communication patterns classroom). (Unpublished MA thesis), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları (The perceptions of teachers’ sufficiency). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri (Scientific research methods). Ankara, Turkey: Nobel Yayıncılık.
  • Kennedy, M. M. (1999). The role of preservice teacher education. In Darling-Hammond, L. and Sykes, G. Teaching as the Learning Profession: Handbook of Teaching and Policy. San Francisco: Jossey Bass.
  • Khatoon, H., Azeem, F., & Akhtar, S. H. (2011). The impact of different factors on teaching competencies at secondary level in Pakistan. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(5), 648-655.
  • Köksal, N. (2014). Competencies in teacher education: Preservice teachers’ perceptions about competencies and their attitudes. African Journal of Philosophy, 1(1), 1-7.
  • Kösterelioğlu, İ., & Akın Kösterelioğlu, M. (2008). Stajyer öğretmenlerin mesleki yeterliklerini kazanma düzeylerine ilişkin algıları (Perception of assistant teachers’ level of acquiring occupational skills). SAÜ Fen Edebiyat Dergisi, 2, 257-275.
  • Kurnaz, M. A. (2014). Conceptual understanding of science teacher candidates regarding the reason for measurement and evaluation and for determining learning change. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5), 1977-1995.
  • MEB-Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (Republic of Turkey Ministry of National Education-General Directorate of Teacher Training and Development). (2012). Öğretmen mesleği genel yeterlikleri. Retrieved 04/03/2014, from http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html.
  • Mendro, R. L. (1998). Student achievement and school and teacher accountability. Journal of Personnel Evaluation in Education, 12, 257–267. doi: 10.1023/A:1008019311427
  • Mert Uyangör, S., & Kobak, M. (2012, June). Öğretmen adaylarının akademik başarıları ve sahip oldukları öğretmen yeterlilikleri arasındaki ilişki (The relationship between academic achievement and teacher qualifications of teacher candidates). X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Turkey.
  • Miguel, M. M., & Barsaga, B. E. (1997). Multi-grade schooling in the Philippines: A strategy for improving access to and quality of primary education – From Planning to Action: Government initiatives for improving school-level practice. Paris: International Institute for Educational Planning - UNESCO.
  • Milner, H. R., & Hoy, A. W. (2002, April). Respect, social support and teacher efficacy: A case study. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Session 26.65: Knowledge of self in the development of teacher expertise. New Orleans, LA.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108, 1017–1054.
  • Moon, B. (2007). Research analysis: Attracting, developing and retaining effective teachers: A global overview of current policies and practices. Paris: UNESCO.
  • Mulholland, J., Dorman, J. P., & Odgers, B. M. (2004). Assessment of science teaching efficacy of preservice teachers in Australian University. Journal of Science Teacher Education, 15(4), 313-331. doi: 10.1023/B:JSTE.0000048334.44537.86
  • Nye, B., Konstantopoulos, S., & Hedges, L. V. (2004). How large are teacher effects? Educational Evaluation and Policy Analysis, 26(3), 237–257. doi: 10.3102/01623737026003237
  • OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). (2005). The definition and selection of key competencies. Retrieved 04/03/2014,from http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf.
  • Öksüzoğlu, P. (2009). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin yeterlik algıları (Self perceptions of on proficiency in teaching profession physcical education teacher candidates). (Unpublished MA thesis), Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin, Turkey.
  • Pantic´, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher competencies as a basis for teacher education-Views of Serbian teachers and teacher educators. Teaching and Teacher Education, 26, 694-703. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.005
  • Pendergast, D., Garvis, S., & Keogh, J. (2011). Pre-service student-teacher self-efficacy beliefs: an insight into the making of teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(12), 46-58.
  • Salamuddin, N. Harun, M. T., & Abdullah, N. A. D. (2011). Teachers’ competency in schools extra-curricular management. World Applied Sciences Journal, 15, 49-55.
  • Saracaloğlu, A. S., Aslantürk, E., & Çengel, M. (2006). Aydın ili ilköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki ve bireysel yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Examining primary school teachers’ in Aydın province professional and personal qualifications in terms of different variables). Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı (pp. 104–118). Gazi Üniversitesi, Ankara, Turkey.
  • Saracaloğlu, A. S., Kumral, O., & Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri (Anxieties, academic motivation levels and competencies at teaching profession of students at secondary education fields teaching nonthesis master program). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38-54.
  • Savran, A., & Çakıroğlu, J. (2003). Difference between elemantary and secondary preservice science teachers’ perceived efficiacy beliefs and their classroom management beliefs. TOJET, 2, 43-49.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4–14. doi: 10.3102/0013189X015002004
  • Şeker, H., Deniz, S., & Görgen, İ. (2004). Öğretmen yeterlikleri ölçeği (Teacher qualifications scale). Milli Eğitim Dergisi, 164, 105-117.
  • Temel, A. (1991). Ortaöğretimde ölçme ve değerlendirme sorunları (Assessment and evaluation issues in secondary education). Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 18, 23-27.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2002, April). The influence of resources and support on teachers efficacy beliefs. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Session 18.82: What is the value of understanding beliefs? An exploration of beliefs related to academic achievement. New Orleans, LA
  • Westera, W. (2001). Competences in education: a confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 33(1), 75-88. doi:10.1080/002202701750039255
  • Wright, S. P., Horn, S. P., & Sanders, W. L. (1997). Teacher and classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, 57–67.
  • Yanpar, T. (1992). Ankara ilkokullarındaki ikinci devre öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği ve konu alanlarıyla ilgili eğitim ihtiyaçları (Senior primary school teachers’ in Ankara training needs related to their profession and subject matters ) (MA thesis), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, N., & Alev, N., & Ekiz, D. (2010). The contribution of reflective-based mentoring to the initial professional development of student teachers during teaching practice. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 11(3), 75-100.
  • YÖK (Higher Education Board). (1998). 1998 yılı aday öğretmen kılavuzu (Teacher candidate guide in 1998). Retrieved 04/03/2014 from https://www.yok.gov.tr/documents/10279/38502/dersgozlemformu/3807d251-a59c-4c78-b6ff-ccf32eb1db71
  • YÖK (Higher Education Board). (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (Teacher training and education faculties).Retrieved 04/03/2014, from http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/yok_ogretmen_kitabi/2f55fd61-65b8-4a21-85d9-86c807414624
There are 54 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Güner Tural This is me

Publication Date May 15, 2017
Acceptance Date January 26, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Tural, G. (2017). Perceptions of Secondary Education Science Teacher Candidates on Their Teaching Profession Competencies. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1249-1262.

10037