The purpose of this study was to determine the perceptions of secondary education science
teacher candidates on their teaching profession competencies. Quantitative data were collected
via “Teacher Competencies Scale” according to some variables. The study was conducted with
155 secondary education science teacher candidates. Two-way ANOVA test results showed
significant difference in terms of the type of the program but no significant differences were
detected in terms of field, gender and age. It was concluded that secondary education science
teacher candidates perceive themselves adequate for teaching profession competencies in
general. They perceived themselves most adequate for topics such as “listening to students
with interest”, “providing a democratic learning environment,” and “associating subjects with
life.”
Teaching Profession Competencies Perception Secondary Education Science Teacher Candidate Teaching Profession
Bu çalışmanın amacı ortaöğretim fen öğretmen adaylarının öğretmen mesleğine yönelik
yeterlilikleri hakkındaki algılarını belirlemektir. Bu amaçla öğretmen yeterlilikleri ölçeği ile
bazı değişkenlere göre nicel veriler elde edilmiştir. Araştırma 155 ortaöğretim fen öğretmen
adayı ile yürütülmüştür. İki faktörlü ANOVA test sonuçları program türü açısında anlamlı
farklılık göstermiş fakat alan, cinsiyeş ve yaş açısından anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
Çalışmada ortaöğretim fen öğretmen adaylarının genel olarak öğretmenlik mesleği yeterlilikleri
açısından kendilerini yeterli olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının
kendilerini en fazla yeterli algıladıkları konular; “öğrencileri ilgi ile dinleme”, “demokratik
bir öğrenme ortamı sağlama” ve “konuları yaşamla ilişkilendirme” dir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | January 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |