The purpose of this study was to examine cases of high school students’ involvement in
cyberbullying and cyber victimization in terms of the students’ grade level, frequency of internet
use, purpose of internet use and sources of internet access. 266 high school students, who
were selected from high schools in Ankara, constituted the working group of the study. The
data was collected via the Cyber Bully/Victim Survey developed by Ayas and Horzum (2010).
Frequencies, percentage, one-way analysis of variance (ANOVA) and Scheffe test were used
to analyze data. A significant difference was found between students’ cyberbullying and cyber
victimization cases and their grade levels. However, no significant difference was found
between students’ bullying and victimization cases and frequency of internet use, purpose of
internet use and sources of internet access.
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin siber zorbalık davranışı sergileme ve siber
zorbalık mağduru olma durumları ile sınıf düzeyi, internet kullanım süresi, internet kullanım
amacı ve internete bağlanma kaynağı arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modelinin
kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde öğrenime devam eden 266 öğrenci
oluşturmuştur. Verilerin toplanması amacıyla Ayas ve Horzum (2010) tarafından geliştirilen
Siber Zorba/Mağdur Ölçeği kullanılmıştır. Veriler frekans, yüzde, tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) ve Scheffi testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada, 12. sınıf öğrencilerinin
en fazla siber zorbalık davranışı sergileyen ve en fazla siber zorbalık davranışına maruz kalan
sınıf düzeyi olduğu, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin ise en az siber zorbalık davranışına maruz
kalan ve en az siber zorbalık davranışı sergileyen sınıf düzeyi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğrencilerin siber zorbalık davranışı sergileme ve siber zorbalık mağduru olma durumları ile
günlük internet kullanma süreleri, internet kullanma amaçları ve internete bağlanma kaynağı
arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | April 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |