The aim of this study is to determine the students’ sense of community and engagement
levels which have an impact on the learning process in online learning environments and to
examine the relationships between these variables. The study sample consists 175 pedagogical
formation program students at Karabuk University during 2014-2015 academic year. In order
to obtain research data the Sense of Community Scale, Student Engagement Scale, and also
a demographic information form has been used. Data were analyzed by one-way ANOVA,
Kruskal Wallis H-Test, Mann Whitney U-Test, Spearman Rho Correlation Coefficient and
descriptive statistics. The main finding shows that the students’ sense of community feeling
were high. Also students’ sense of community did not differ significantly by the frequency of
participation in online course. Students’ engagements were significantly different on the
frequency of participation in online course. Students’ sense of community and engagements
were in a positive correlation.
Bu araştırmanın amacı çevrimiçi öğrenme sürecine etkisi olan sınıf topluluğu hissi ve öğrenci
bağlılığı ile bu değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Veriler 2014-2015 yılında Karabük’te
bir devlet üniversitesinde uzaktan eğitim yoluyla pedagojik formasyon eğitimi alan 175 öğrenciden
elde edilmiştir. Araştırmada, araştırmacılar tarafından hazırlanan bir kişisel bilgi formu ile birlikte
Sınıf Topluluğu Ölçeği ve Öğrenci Bağlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Kruskal
Wallis H-Testi, Mann Whitney U-Testi, Sperman Brown Sıra Farkları Korelasyonu ve betimsel
istatistikler kullanılmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin sınıf topluluğu hisleri yüksek bulunmuştur.
Farklı sıklıkta çevrimiçi derse katılma sınıf topluluğu hissini değiştirmemiştir. Çevrimiçi derse
girme sıklığının artması öğrenci bağlılığını olumlu yönde etkilemiştir. Sınıf topluluğu ve öğrenci
bağlılığı arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | December 7, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |