This study aims to determine the acquisitions of female students who received the education
of career consciousness development in the scope of social sciences education. The study was
patterned as a case study in qualitative research approaches. The study group of the study consisted
of 9 female students being educated in the 6th grade. The data in the study were obtained
through correspondence technique and participant observer notes. The data were analyzed
descriptively and categorized according to the sub-problems of the study. At the end of the
study, the 6th grade girls were found to determine their professional preferences independent
of social gender and by disregarding their talents in general. It was observed that teaching
was the mostly preferred occupation by girls. It was determined that they could explain the
chosen profession’s qualities proper for their personality characteristics, with examples of their
characteristics. It was concluded that the acquisition by improving career consciousness are
generally acquired by female students.
Bu çalışma, sosyal bilgiler eğitimi kapsamında kariyer bilinci geliştirme eğitimi almış
kız çocuklarının bu kazanımlarını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, nitel araştırma
yaklaşımlarında durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 6. sınıfta
öğrenim gören 9 kız öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veriler yazışma tekniği ve katılımcı
gözlemci notları ile elde edilmiştir. Veriler betimsel olarak analiz edilmiş olup araştırmanın
alt problemlerine göre kategorilere ayrılmıştır. Araştırma sonucunda 6. sınıf kız çocuklarının
mesleki tercihlerini toplumsal cinsiyetten bağımsız olarak ve genellikle yeteneklerini göz ardı
ederek ilgi alanlarına göre belirledikleri tespit edilmiştir. Kız çocukları tarafından en çok
tercih edilen mesleğin öğretmenlik olduğu görülmüştür. Seçtikleri mesleğin kişilik özelliğine
uygun niteliklerini kendi özelliklerinden örneklerle açıklayabildikleri belirlenmiştir. Kariyer
bilinci geliştirme kazanımlarının kız çocukları tarafından genel olarak edinildiği sonucuna
ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | January 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |