This
study aims to determine the connection between university students’ self
respect and loneliness. The survey data was provided from 527 students studying
at the faculty of Economic Administrative and Social Sciences, Istanbul Gelişim
University, between 2015-2016. In the survey, ‘Rosenberg Self Respect Scale’
was used along with ‘Ucla Loneliness Scale’, and the data was analyzed with IBM
SPSS 220. According to the survey results, ,there is a remarkable relation
between loneliness and self respect, confidence, self-continuity, sensitivity to criticism, depressive
emotion, fancifulness, psychosomatic symptoms, feeling threatened in relations
with others, parental affection, psychic isolation, level of taking part in a
discussion. It has been also found out that subdimension of relations with the
father, age and gender don’t affect level of loneliness and that subdimensions
of self respect are connected to age and gender.
Bu
çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve yalnızlık
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma verileri 2015-2016 eğitim
öğretim yılında İstanbul Gelişim Üniversitesi İktisadi İdari Sosyal Bilimler
Fakültesi ’nde öğrenim gören 527 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırmada
“Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” ve “Ucla Yalnızlık Ölçeği”nin kullanılmış,
veriler IBM SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda
benlik saygısı, insanlara güven duyma, kendilik kavramının sürekliliği,
eleştiriye duyarlılık, depresif duygulanım, hayalperestlik, psikosomatik
belirtiler, kişilerarası ilişkilerde tehdit hissetme, ana baba ilgisi, psişik
izolasyon, tartışmalara katılabilme düzeyleri ile yalnızlık arasında anlamlı
ilişki saptanmış; babayla ilişki alt boyutunun, yaş ve cinsiyetin ise yalnızlık
düzeyini etkilemediği; benlik saygısı alt boyutlarının cinsiyet ve yaş ile
ilişkili olduğu belirlenmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2017 |
Acceptance Date | April 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 6 |